OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Artikler

Søstrene Grene pånet på Xhibition fredag 24. juni

Fredag 24. juni åpnet Søstrene Grene sin første butikk i Bergen i 3. etasje på Xhibition. Hos Søstrene Grene finner man spennende varer fra hele verden, lekkert presentert i en labyrint av farger, former og dufter. Man vet aldri helt hva man finner i butikken, da vareutvalg hele tiden skifter. Fellesnevner for produktene er dog at det alltid stilles høye krav til funksjonalitet og kvalitet – en stor del av produktene er designet av deres lag av dyktige designere og finnes derfor kun hos Søstrene Grene. Prisene holdes på et rimelig nivå, ved hjelp av direkte kjøp hos produsentene i store mengder og moderne logistikk. Prisene kalkuleres ut fra en fast avanse og ikke ut fra hva produkter rent faktisk kunne have vært solgt for, det betyr at prisene ofte blir skjeve, men også at man alltid kan regne med ikke betale for mye for produktet.

Søstrene Grene er et veletablert selskap som ble etablert for ca 33 år siden. Historien begynte i 1973 i andre etasje i butikken på Strøget i Århus, og sortimentet var i utgangspunktet forfriskninger som kaffe og snaps. Etter hvert ble det solgt flere og flere typer varer som søstrene selv importerte fra hele verden, hovedsakelig jernvarer og ting til hjemmet.

Innredningen inspireres av Middelhavs-landenes markeder, og prisene holdes nede fordi varene selges i den opprinnelige emballasjen. I 1989 ble det etablert butikker i Aalborg og Herning. Utvidelsen fortsatte over hele Danmark i løpet av 90-tallet, og i 2005 åpnet den første Søstrenebutikken i Reykjavik på Island. Siden har det blitt åpnet butikker i Stavanger i Norge og i Malmö i Sverige. De siste skuddene på stammen er Skien og Sandvika i Norge. Kjeden består i dag av 26 butikker, 21 av dem er i Danmark.

Ber du en konfirmasjonsmoden dansk tenåringsjente om å reflektere over fenomenet "Søstrene Grene", utbryter hun instinktivt: "tusen dufter, billige gaver til venninnene, nyttige ting til huset, nødvendigheter, hygge" og ikke minst "morsomme ting som jeg ikke visste at jeg hadde bruk for." Dette er betraktninger som reflekterer konseptet for butikkene.

Se også: www.xhibition.no