Potetkjelleren: Fra konkurs til suksess

OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Artikler

Potetkjelleren: Fra konkurs til suksess

– Dette skal være en gourmetrestaurant for folk flest, vi satser på god mat til en fornuftig pris forteller daglig leder Hege Fredheim.

– Dette skal være en gourmetrestaurant for folk flest, vi satser på god mat til en fornuftig pris forteller daglig leder Hege Fredheim.

Kilde: Nettmagasinet Utetrend
Tekst og foto av Erik Aasebø

Potetkjelleren ble åpnet i 2000. Driften ble leid ut i noen år til Bergen Matforum, men navnet Potetkjelleren forble. I februar 2016 gikk de som da drev Potetkjelleren konkurs. Da tok huseier ansvar og åpnet restauranten igjen. 

Søndag 19. juni vartet de opp med en offisiell åpning av restauranten med musikk, underholdning, mat og drikke.

–  Vi åpnet igjen på 17.mai, og siden da har det gått så bra med Potetkjelleren at vi så oss nødt til å utvide teamet, og nå markerer vi med en offisiell åpning, forteller Fredheim stolt.

Potetkjelleren fikk en verdig åpning, med blant annet musikkinnslag fra Myrna Braza og taler fra eierne om hvor viktig potet er som ernæring for kroppen.

Renoverte hele restauranten

– Både innsiden og utsiden er pusset opp etter Potetkjelleren gikk konkurs i februar i år, forteller Fredheim.

Likevel har de klart å beholde den klassiske sjarmen til den gamle bygningen på en fin måte.
Koselige, lyse rom kombinert med følelsen av å være i et ærverdig gammelt hus gir en unik restaurantopplevelse.

Alle Hanseatiske byer har en «kartoffelkeller»

Potetkjelleren ble bygget i 2000 av den nåværende daglig leders far, Helge Fredheim. Han forteller om hvordan han fant inspirasjonen til prosjektet mens han var på reise og besøkte forskjellige Hanseatiske byer. Da la han merke til at samtlige byer hadde et fellestrekk, nemlig en «kartoffelkeller», hvor man kunne drikke og spise god mat.

– Da forundret jeg meg over at Bergen enda ikke hadde noe tilsvarende, og konkluderte med at det var det på høy tid å gjøre noe med, forteller han.

Mat verdig fiffen, til en mer folkelig pris

Daglig leder Fredheim er klar på at fokuset ligger på god mat til folkelige priser. Hun forteller at hun synes det er behov for slike steder, hvor de som ønsker å spise på restaurant mer enn én gang i måneden kan gjøre nettopp det, uten å bli blakk.

– Potetkjelleren er et sted hvor de som ønsker å spise som fiffen kan gjøre det, uten at det skal koste skjorta, forteller hun.

– There are no secrets to cooking

Det sier Potetkjellerens kjøkkensjef, Colin Lee fra Guildford i England. Med sitt strålende humør og sin sjarmerende humor vartet han opp gjestene på den offisielle åpningen med små delikate retter.

Colin har bodd i flere land gjennom sitt 37 år gamle liv, deriblant Spania, Frankrike, Irland og nå Norge. Han har over 20 års erfaring fra kjøkkenet, men er ikke redd for å dele hemmelighetene sine.

– Hvis gjestene kommer til meg og sier at de likte en av rettene veldig godt, da spør jeg dem gjerne om de vil ha oppskriften, forteller kjøkkensjefen, med et smil om munnen.

– There are no secrets to cooking, the more we share the more we know, ler engelskmannen.

– Kvalitet og ærlighet er viktigst

Kjøkkensjefen forteller videre at på menyen står det for eksempel “dagens fisk”. Hvilken fisk dette er kommer helt an på hva leverandøren leverer om morgenen, og om Colin er fornøyd med det han får levert.

– Jeg er veldig opptatt av at vi serverer den beste fisken med den beste kvaliteten, sier han.

Colin har også en streng policy om at alle ansatte skal ha smakt på maten de serverer gjestene. Dette på grunn av at de skal kunne være helt ærlige med gjestene på spørsmål om hva de synes om maten. Om de så må si at personlig så liker de ikke den retten, bryr ikke kjøkkensjefen seg noe om.

– Ærlighet er det viktigste, jeg ser ikke noe galt i at servitørene forteller gjestene hva de personlig mener om en rett, så lenge de er helt ærlige, forteller Colin.

– No chain is stronger than its weakest link

Både daglig leder og kjøkkensjefen er enige om at arbeidsmiljøet er noe av det viktigste ved en restaurant, og begge har kun positive ting å si om arbeidsmoralen i Potetkjelleren.

– Vi har et helt fantastisk team hvor vi er avhengig av hverandre for at ting skal gå rundt. Her er alle like viktige, sier Fredheim.

Den engelske kjøkkensjefen presiserer at uten servitørene kan han ikke gjøre jobben sin, og vice versa.

– No chain is stronger than its weakest link, understreker han.