OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Artikler

Med blikket mot stjernene

Bergen Live-sjef gjennom 13 år, Frank Nes, har bidratt til å få store stjerner til Bergen. Privat er han vel så glad i intime konserter med lokale band. 

Bergen Live-sjef gjennom 13 år, Frank Nes, har bidratt til å få store stjerner til Bergen. Privat er han vel så glad i intime konserter med lokale band. 

Det er travle tider for daglig leder i Bergen Live, med snaue to måneder til Bergenfest går av stabelen. Men Frank Nes tar seg tid til et intervju. For travelt, det er det stort sett hele året.

– Jeg er som regel på jobb klokken åtte, er hjemme i fire-fem tiden og så jobber jeg videre. Så enkelt er det, sier Nes med et smil.

Han har tatt imot byLIV i et konferanserom i lokalene på Bergenhus Festning – hvor veggene prydes av artistplakater fra flere år med store konserter. Bergen Live er arrangøren som har sørget for at store navn som The Rolling Stones, Metallica, Coldplay og Bruce Springsteen har entret scenen i Bergen.

Nes tegner et overbevisende bilde av at hans typiske arbeidsdag faktisk varer hele dagen. Mange samarbeidspartnerne jobber på helt andre kontinenter, og deres arbeidsdag begynner når bergenserne egentlig er ferdig for dagen.

– Så det er telefoner og mailer stort sett hele tiden, men det blir du vant til. I forbindelse med store konserter jobber du stort sett når du er våken, og sover noen timer om natten, sier Nes, og understreker:

– Men dette er en jobb du som regel får energi av å gjøre. Det er gøy å vite at jobben du gjør blir satt pris på. Det gjør at du kan gi den ekstra timen eller to når du er som mest sliten.

– Vi rører ved folks liv
At arbeidet Bergen Live gjør blir satt pris på, er det ikke tvil om. Om ikke jublende fans foran scenen og blodfans som forsøker å komme inn backstage eller på hotellrom ikke minner nok om det, har Frank hørt flere rørende historier gjennom sin karriere.

– Jeg blir stadig overrasket over hvor mye folk setter pris på det. Noen får gjerne idolet sitt til Bergen, og det betyr mye for folk. Å være med på å skape sånne opplevelser betyr jo helt klart noe for oss. Ofte knytter folk det største de vet i livet til en artist som betyr alt for de. For eksempel da de traff kjæresten sin, eller at de har lagt omtrent død på Haukeland og kom seg tilbake igjen på grunn av musikken, sier bergenseren og understreker:

– Det er en veldig takknemlig jobb vi har. Du rører jo ved folks liv.

Levner det fortsatt noen tvil om at arbeidet de har gjort for å skape ”Festivalbyen Bergen” settes pris på, kan vi se til reaksjoner fra artister selv. Som da byLIV intervjuet Gunnar Greve i forbindelse med sine bergensfavoritter.

– Bergen Live er uten tvil de som har tilført og tilfører det Bergenske kulturtilbudet mest gjennom en årrekke. Det Frank Nes og resten av gjengen på Bergenhus festning gjør for byen vår hva angår kulturtilbud, tror jeg det er få som innser og forstår den reelle viktigheten av.

En tilfeldig yrkesvei
Nettopp viktigheten av å kunne gjøre en jobb som folk setter pris på, og ikke minst noe som han selv syns er gøy, er avgjørende for Nes. Det har det i grunn alltid vært.

– Jeg har alltid vært musikkinteressert, og jeg har to eldre brødre som har dratt meg med. Men jeg kan ikke spille et eneste instrument, og jeg har vært interessert uten at det har vært noen artister som jeg har vært superfan av, sier han.

Nes forteller videre at det er mange tilfeldigheter som gjorde at han havnet i Bergen Live. Nes har aldri hatt noen karriereplan, og veien har blitt til mens han har gått. Under hovedfagstudiene i massekommunikasjon og kulturformidling ved UiB, jobbet han ved byens utesteder.  

Siden ble Nes dratt med på festivalen Ole Blues, som senere skulle bli Bergenfest. De første ti årene var han imidlertid ikke ansatt i Bergen Live, og festivalvirksomheten var et sideprosjekt til jobben hos Norsk Forfattersentrum.

– Så ble det en jobb ut av det til slutt, sier Nes, som har jobbet fast for Bergen Live siden 2003.

Ikke så opphengt i artister
Arrangør-sjefen er ydmyk når han snakker om jobben sin. At vi andre kanskje kan tenke at tett samarbeid med artister kan åpne opp for kameratskap med store stjerner, avveier Nes fort:

– Hvis alle skulle vært starstruck hadde vi ikke fått gjort noe. Vår jobb er å sørge for at artistene og de rundt dem får det de ønsker, og at de har en god opplevelse av Bergen.

Nes har i grunn aldri vært så voldsomt opphengt i artister.

– Jeg har tidlig skjønt at det å skape en frisone rundt artistene er utrolig viktig. Det er viktig å gi de muligheten til å slappe av, og la de kjenne at de har luft rundt seg. Vår jobb er ikke å snakke med de, men sørge for at de får det de trenger, sier han.

Nes forteller at han selvfølgelig har truffet og pratet med en del artister, men at det ikke er drivkraften. Snarere er det viktigere å treffe folkene som arbeider i apparatet rundt. Det er de som gjør avtalene, ikke artistene.

På samme måte er heller ikke penger en drivkraft. For både Bergen Live-eierne og de ”på gulvet” handler det om å skape noe som er bra for byen og for folkene.

–  Vi skal ha nok til å betale lønninger og helst ha et overskudd. Men det er høy risiko og lave marginer i det leddet vi er i. Vårt mål er ikke å tjene mest mulig penger. Da hadde vi jobbet med noe helt annet, sier Nes.

Ifølge arrangørsjefen er jobben derfor like mye en livsstil som en arbeidsplass. Sett bort fra store artister og kjente navn på jobb, har han vel så mye glede av en konsert på Garage eller andre mindre klubber.

Og til glede for arrangør-sjefen er både kone og barn musikkinteresserte.

– Jeg begynner å bli såpass gammel at jeg ikke kan følge med på alle mulige musikksjangre lengre, så jeg bruker ofte barna mine, som er 22 og 18 år gamle, som rådgivere hvis det er ting jeg lurer på, sier Nes, og forteller at familien innimello, drar på konserter sammen.
 
Men jobben – den blir som oftest med.

– Jeg ser som regel på andre ting enn det en vanlig publikummer gjør. Jeg er aldri helt av jobb, og jeg er hvordan man løser ting og får nye ideer som jeg kan ta med meg hjem og diskutere med mine kolleger.

Men vel hjemme i Bergen er det likevel et par konserter som har gjort sterke inntrykk.

– Uten at jeg er superfan, så var det selvfølgelig spesielt å se Rolling Stones. Og Rihanna. At hun solgte ut to konserter på Koengen, vakte oppsikt langt utover landets grenser. Foo Fighters var gøy og Neil Young storveis. Han er det nærmeste jeg kan si å være stor fan av, det er en artist hvis musikk har fulgt meg siden tenårene. Og Coldplaykonserten var sinnssyk. Da strakk vi grensene fullstendig for hva som var mulig i forhold til produksjon, sier Nes og understreker:

– Store folkemengder gjør noe med deg. Å se Metallica for første gang i Bergen i 2008 var helt formidabelt. Selv om det striregnet og folk var gjennomvåte etter en lang dag i regnet, så var stemningen formidabel.

Bergenfest arrangeres fra 15. til 18. juni i år, og navn som Band of Horses, Biffy Clyro, John Newman, Higsasakite, Astrid S og Lukas Graham står på plakaten. Den 18. august kan dessuten Bergen Live friste med Aurora Aksnes´ hittil største konsert i Bergen – på Bastionen, Bergenhus Festning. Artisten, som pryder forsiden av det aller første byLIV, ga ut sitt debutalbum «All My Demons Greeting Me As A Friend» i mars.