Ideen som ble til virkelighet

OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Artikler

Ideen som ble til virkelighet

«Hva skal skje med det tomme lokalet, med den flotte fasaden i Strandgaten 66?», vil vi tippe flere forbipasserende har tenkt i løpet av våren. Nå har vi fått svaret. Her skal design, mote og interiør møtes på best tenkelige måte.

«Hva skal skje med det tomme lokalet, med den flotte fasaden i Strandgaten 66?», vil vi tippe flere forbipasserende har tenkt i løpet av våren. Vi var en av dem som tenkte tanken, og nå har vi fått svaret: Her skal design, mote og interiør møtes på best tenkelige måte, i et lyst og luftig lokale på over 180 kvadratmeter.

Kilde: Nettmagasinet Utetrend
Av: Susann Hellesnes

Foto: Lars Kristian Steen

Om snaue tre uker får nemlig Gågaten i Bergen en splitter ny designbutikk på gateplan. Denne gangen er det Janne & Julia som skal få blomstre opp i gaten med salg av interiør, mote og livsstilprodukter til den stilsikre kvinnen. Det er klesgründer Janne (Jan-Erik Hauer Århus) som er konseptutvikler og eier av butikken, sammen med butikkeier og livsstilsblogger, Julia Nyland. De har teamet opp med Ingeborg Berg som skal stå for den daglige driften. Hun har også  arbeidserfaring fra nabobutikken Regn og studerer Retail Management ved Handelshøyskolen BI.

DET HANDLER OM Å TETTE HULL

På spørsmål om hvorfor de ønsket å skape en butikk sammen er de enstemmig – de alle har en genuin interesse for mote og livsstil, men det var ikke nødvendigvis butikkdrift i seg selv som var trekkplasteret.

-Det var mer at man følte at konseptet manglet. Det handler om å tette hull, ikke bare i Bergen, men i Norge. Vi har fått en del tilbakemeldinger fra leverandørene våre om at det vi driver med nå er unikt. Jeg hadde tenkt på konseptet ganske lenge, men følte ikke at jeg klarte det alene, så jeg hukket tak i Julia på BI og hørte om hun kunne være interessert i å være med, og det var hun, forteller Janne.

-Jeg ønsker aldri å jobbe under en sjef igjen, så det passet meg helt perfekt. Man vet jo heller aldri når bloggen kan ta slutt, så det kan være greit å ha noe annet å lande på, fastslår Julia.

BEST PÅ NETT

Konseptet er enkelt og greit at man skal kunne kjøpe alt i butikken uten prøverom. Det du ser i butikken kan også kjøpes eller bestilles – alt fra vasene til varehyllene. Menn er også hjertelig velkommen, men selve varesortimentet retter seg mot stilsikre kvinner.

-Menn kan selvfølgelig komme å kjøpe en bok fra Taschen Books eller en klokke fra Harper & Brooks (som er unisex), men vi retter oss mot kvinner. Man kan jo gå hjem til en kvinne og en mann og gjette hvem som har flest duftlys, om jeg kan si det på den måten. I tillegg kommer vi til å vektlegge netthandel , så det er vel egentlig derfor ja, at kvinner er overlegen på det området, sier Janne lattermildt.

-Liker du hyllen som varene står på, eller day-beden fra Ferm Living, så kan du kjøpe det. Enten hjelper vi deg å bestille i butikken, eller så kan du bestille det selv på nett, sier daglig leder, Ingeborg.

Sjekk instagram her: @janneogjulia

-Jeg tror jeg hadde reagert om jeg så noen komme ut av butikken med en daybed under armen, men det går an, altså, og vil du ha kassedisken kan vi sikkert bygge en til deg, skyter Janne inn.

-JEG UTFORDRER ALLE TIL Å PRØVE

Navnet Janne & Julia var en ide fra Jannes side.

-Han kom på navnet, men synes først det ble litt for personlig. Jeg klarte ikke se det fra helt utsiden, men nå liker jeg det veldig godt.

-For å komme på et navn er det egentlig bare å gå rett hjem i stuen, sette seg ned i godstolen og begynne å tenke. Jeg utfordrer alle til å prøve, for det blir bare vås. Til dette konseptet måtte vi ha et navn som klinget feminint, og i tillegg skal navnet helst være ledig på Instagram. Domenet må også være ledig, og mange navn er tatt, så ting blir ofte banalt. Det å skulle sette navnet sitt på noe er kult hvis det går bra, om det går dårlig er det ikke like kult lenger, svarer Janne.

Navneskiltet  har allerede vekket oppmerksomhet i gaten, og flere har samlet seg utenfor butikken for å betrakte den flotte fasaden. Her er vinduene buet, lokalet er stort og luftig, med hvite betongvegger, og et svært lager og kontor kombinert, på bakrommet.

-Folk stopper og ser på fasaden og virker veldig interessert. Jeg har allerede fått veldig mange positive tilbakemeldinger, sier Julia.

MER KVALITETSBEVISST I 2016

Butikken stiller seg bak norsk design, og prøver å ha minst et norsk merke innenfor hver produktkategori.

-Vi har solbriller fra Vudd og vesker fra Eben, men også ponchoer fra Tiger Of Sweden. Vi har på en måte valgt ut de merkene man må ha med for å få noe «cred», men skal man ha den andre typen kredibilitet, må du ha de små merkene du ikke finner alle steder. Vi har begge, forteller Janne stolt.

De fører blant annet det danske interiørmerket Ferm Living. En sofa derfra kan du lett betale «noen» lapper for.

-Med tanke på at vi har alt fra ørepropper fra Happy Plugs til interiør fra Ferm Living er det litt vanskelig å fastslå et prispunkt, men vi spenner vel fra 199 til 30.000 kroner. Noen av små-vasene er kanskje enda billigere. Målet er at det skal være eksklusivt, men oppnåelig, sier Janne.

-Primærmålgruppen vår er vel 20-35, men vi er åpen for alle, legger Ingeborg til.

Trioen mener at man er mer kvalitetsbevisst i 2016 enn tidligere, og at uavhengige butikker nå har større sjanser for å klare seg greit i sentrumsgryten.

-Nå kan du jo åpne en salatbar og fortsatt få det til å gå rundt. Det føler jeg gjelder varehandelsbransjen også, folk er mer opptatt av å handle i byen, kontra å dra på et kjøpesenter. Man bør jo også tenke på at hvis man ikke bruker bysentrum kommer butikkene til å dø ut, men tiden vil vise, avslutter Janne.