OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Artikler

Bergen hungrer etter gatemat

Det urbane konseptet gatemat byr på et eldorado av smaksopplevelser og raske retter du kan spise gatelangs. byLIV ser til Aarhus etter suksessoppskriften på et street food-marked, og spør om det er mulig å få til i Bergen.

Det urbane konseptet gatemat byr på et eldorado av smaksopplevelser og raske retter du kan spise gatelangs. byLIV ser til Aarhus etter suksessoppskriften på et street food-marked, og spør om det er mulig å få til i Bergen.

I motsetning til mange andre storbyer i Europa, har matbyen Bergen ingen tradisjon for et street food-marked. Det kan forundre, med tanke på at konseptet slår så godt an andre steder.

Vi har tatt oss en prat med Aarhus Street Food-general Britt Vorre, for å høre hvordan det er å drive matmarked der.  

– Byen vår har fått et fantastisk uhøytidelig samlingspunkt som alle er glade for og stolte av. Aarhus Street Food er byens og folkets marked, sier Vorre, som opplever at markedet er blitt tatt godt imot og allerede er blitt en institusjon i byen.

Du finner hele saken i denne utgaven av byLIV

Aarhus Street Food er et innendørs matmarked som er åpent hele året, unntatt i julen.  Markedet har lagt i en gammel bussgarasje midt i Aarhus siden august 2016, og huser nå 23 kjøkken med mat fra hele verden.

– Vårt dogme er hjemmelaget og ærlig mat, og alle skal kunne servere minimum ett måltid til 50 danske kroner, fortsetter hun.

Ifølge Vorre har området markedet ligger i, vært trist og dødt i flere år før street food-markedet begynte å trekke folk dit hver eneste dag. Av besøkende i dag er den største målgruppen folk mellom 35 og 50 år. Det kommer også mange familier, grupper, selskaper og frokostgrupper til markedet, opplyser Vorre.

Tror du konseptet deres kan overføres til Bergen by?

– Jeg tror det krever lokale ildsjeler som kan historien, og ønsker noe for byen, har en tydelig visjon og misjon for at lykkes, sier Vorre.

Hun forteller at forkjemperne for markedet brukte et år fra de presenterte ideen til de fikk folket og byen med seg. Generalen mener markedet har skapt et sted for de små og lokale foretakene i Aarhus. Men det er slettes ikke alle som satser på marked i Danmark, som har opplevd like stor suksess:

– Å åpne et ferdig flott marked bare for å tjene penger, har ikke lykkes andre steder i Danmark ennå, sier generalen.

Les mer om Aarhus Street Food www.aarhusstreetfood.com

Åpner ny take-away sjappe i Hollendergaten

Tim Ramsden i Pastyworld ønsker ideen om et gatemat-marked i Bergen velkommen med åpne armer. Pastyworld har eget utsalg fra bil, såkalte food trucks, men med begrenset tilgang til Bergen sentrum på grunn av kommuneregulering. Konseptet fikk egen plass på Bergenhus festning i fjor sommer, og sikret seg også en plass på julemarkedet.

Noe av den beste maten Ramsden har smakt på tur rundt i verden, har vært nettopp gatemat:

– Jeg mener det er et fantastisk konsept som folk i Bergen fortjener å få oppleve og nyte. Street food-markeder skaper variasjon og gir folk smaken av nye matkonsepter fra hele verden til en billig penge. Street food bør være tilgjengelig og noe alle burde ha råd til, synes Ramsden, og er med på å gjøre maten tilgjengelig når han åpner sin nye take-away-sjappe med Cornish Pasties (britisk innbakt pai) i Hollendergaten 5 i mars.

– Vi gleder oss til å delta på flere markeder og festivaler i sommer, som Bergenfest, Pride Park og lignende.

Bred entusiasme

Frode Alræk, daglig leder i Søtt og Salt, har stor tro på at et matmarked med utsalg fra food trucks kan være noe for Bergen by.

– Vi jobber i disse dager med en street food-festival i mai. Flere i Bergen vurderer å kjøpe seg en bil eller lignende, nå som kommunen har valgt å åpne opp for biler, forteller Alræk.

Alræk sier han er spent på hvordan det kommer til å bli, for eksempel hvor bilene skal få lov til å stå. Søtt og Salt bruker sin bil mest under konserter eller arrangementer der de vet at det er mange mennesker.

– Når de åpner opp, vil vi nok likevel rulle ut bilen og spre det glade budskap. Skal det lages et marked, så tror jeg faste tider og litt variasjon i tilbudet er viktig, sier Alræk.

Feriekoloni på Verftet i sommer

Kultursjef på USF Verftet, Ivar Chelsom Vogt, mener bestemt at Bergen burde ha et street food-marked. Til sommeren skal Verftet faktisk tilrettelegge for food trucks og liknende konsepter på USF, i det de kaller for Feriekolonien.

– Feriekolonien er et sommerprosjekt der vi lager et utendørs minikulturhus med scene, galleri, utendørs kino, og der tanken er at street food også er en del av det hele, forteller Vogt.

Feriekolonien på USF-plassen åpner i slutten av mai, og varer ut august i år. 

Vogt oppfordrer folk som har lyst å være med å selge maten sin i Feriekolonien til å ta kontakt