Xhibition kjøpesenter ligger i et knutepunkt for byens kollektivtransport.

OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Uncategorized

Eiendomsforvalter: Magic Norway

Magic Norway er et familieeid eiendomsselskap, etablert av Tom Rune Pedersen, og senere overdratt til døtrene Benedicte og Irmelin Pedersen. I dag utgjør eiendomsmassen omtrent 250 000 kvm, med eiendommer hovedsakelig i Bergen. Magic Norway består av en sammensatt og balansert portefølje av sentrale og attraktive eiendommer, med fokus mot å forvalte kjøpesenter, restauranter, og hoteller.

Bergen sentrum består av en mengde vakre, ærverdige og historiske bygg og bygårder. I denne serien har vi tatt kontakt med noen av byens største aktører innenfor næringseiendom, for å finne ut mer om hva som kreves for å forvalte, drifte og videreutvikle disse eiendommene.

Konserndirektør Ole Warberg har vært en fremtredende skikkelse i bergensk næringsliv i mange år. Med Magic Norway, har fokuset ligget på å utvikle attraktive og bærekraftige eiendomsprosjekter i Bergen. Blant prosjektene som Warberg og Magic Norway har gjennomført, er kjøpesenterene Xhibition og Kløverhuset, samt det innbydende og moderne Magic Hotel Korskirken på Vågsbunnen.

Eiendomsforvalter: Magic Norway
360, takterrassen på toppen av Xhibition med panoramautsikt over Bergen

Kløverhuset

– Noe av det vi har fått mye spørsmål om er selvsagt endringen av Norges eldste kjøpesenter, det elskede og respekterte Kløverhuset hotelldrift med 5 ulike serveringssteder – men også handelsvirksomheter på gateplan forteller Warberg. Kløverhuset har et sterkt minne i Bergens historie og mange har hatt gode handelsopplevelser der i generasjoner. I denne anledning skryter han av bergensernes kjærlighet til tradisjoner.

– Det er ingenting vi ønsker mer enn å se Kløverhuset komme tilbake til sin storhetstid som en flittig brukt og besøkt eiendom i bykjernen. Men realiteten var at som handelsvirksomhet så vi på negative tall. Det ble stadig mindre bærekraftig å fortsette, og gradvis forsvant kundegrunnlaget.

Eiendomsforvalter: Magic Norway
Nye Magic Hotel Kløverhuset, viser atriet med restauranten Sjø og nye hotellrom. Åpner i mai.

Nytt og spennende

Til slutt måtte Warberg og Magic ta et valg. Til tross for mange forsøk på å skape et kombinasjonshus med kjøpesenter og hotell, ble det en stadig ubalanse i drift og lønnsomhet, og det ble besluttet å tenke nytt. I vår åpner et renovert og nytt Kløverhuset, og satsingen vil endelig kunne avdukes til et forventningsfult publikum. Magic Hotel Kløverhuset blir kjedens nye flaggskip, med storsatsing på hotell, leiligheter, tre spennende serveringssteder og barer i 1. etasje samt eksisterende Duggfrisk på Strandkaien og Kava Roofgarden med panoramautsikt på toppen. Med Elkjøp og storsatsingen NIO i bilmarkedet samt Rema 1000, er forøvrig også handelstradisjonene ivaretatt.

– Vi håper og tror at bergenserne vil si seg enige i at dette har vært riktig valg, når de får se resultatet. Nå vil Kløverhuset ha mer folk, mer liv, og kunne bidra til Bergens rike historie i mange år fremover, lover Warberg.

Eiendomsforvalter: Magic Norway
Konserndirektør Ole Warberg

Tilrettelegger

Konseptet vern gjennom bruk er en gjenganger i konserndirektørens filosofier. Når Warberg snakker om Det Grønne Skiftet, bærekraft og miljø, er det konstant med dette mantraet som bakgrunn.

– Det hjelper ikke med en flott fasade, og ivaretakelse av gammelt og historisk dersom ingen får se eller oppleve det. Vår jobb som eiendomsforvaltere er å tilrettelegge for bruk, slik at historiske bygg og lokasjoner kan holde frem som en del av bybildet. Å ta vare på og rehabilitere slik vi og andre gjør er kostbart, men vi har stor tro på Bergen sentrum, og tar på oss jobben med glede.

Eiendomsforvalter: Magic Norway
Villa Blanca og Korskirkekvartalet som også huser Magic Hotel Korskirken og serveringsstedene Villa Blanca, Såpas og Monkey Bar.

I skjønn forening

Magic-hotellene er kjent for sine fremtidsrettede design, i et eldre miljø. Det legges store ressurser og omtanke i enhver jobb som Magic-konsernet tar på seg. Magic Hotel Korskirken er et godt eksempel på dette, med moderne innredning, og en varm atmosfære. Det går en innendørs bargate gjennom hotellet, og de historiske bygningene er ivaretatt innad i bygget. Her er gulvet både skjevt og humpete, karakteristisk til gamle bergenske smau. Samtidig viser store moderne glassvinduer frem utsikten høyere oppe, hvor hotellrommene ligger.

– Vi har valgt å gå for en kombinasjon av moderne og tradisjonelt, og rehabiliterer gjerne det historiske i en bygg. Samtidig er det viktig for oss å tilrettelegge for bruk. Våre hoteller skal ikke bare være attraktive og pene, men også komfortable for gjestene, og ikke minst ligge sentralt, med enkel tilgang til både attraksjoner og transport, understreker Warberg. Han har lang erfaring med å tilrettelegge for turistene i Bergen. Han hadde i mange år jobben som reiselivsdirektør i byen.

– Bergen er en internasjonal by, slik den har vært i over 950 år. Vi har millioner av besøkende hvert år, og det er viktig å utvikle eiendommer som har tilreisende i tankene. Samtidig er man som eiendomsutvikler en del av en større helhet, og vi må alltid ta stilling til flere elementer. For at Bergen skal være en god by for de tilreisende, må det først være en god by for de som bor her. Derfor må vi alltid se på hva bergenserene ønsker seg. Ofte er det ikke så forskjellig fra det turistene ser etter.

Hva byen trenger

Som et bergensk selskap har både innehavere og de fleste ansatte i Magic en sterk tilknytning til Bergen, og spesielt Bergen sentrum.

– Bergen er blitt en stor region, med mange regionsentre. Da er det viktig at vi klarer fortsatt gi sentrum den viktigste rollen, og være stedet hvor ting skjer. Sentrum er avhengig av god kollektiv transport, et rikt kulturliv, næringsliv og bærekraftige løsninger på alle felt.

Knutepunkt

De siste årene har spesielt ett av Magics prosjekt fått kjenne viktigheten av en sentralisert og aktiv bykjerne, med flust av kollektive muligheter. Kjøpesenteret Xhibition ligger nå svært gunstig til, med over 1000 bussankomster- og avganger daglig i Olav Kyrres gate. Bybanen har sitt endestopp knappe 30 meter unna, og i 2022 åpnet den nye Bybanen fra Fyllingsdalen. Går vi noen få år frem i tid vil også Bybanen fra Åsane få sitt stopp langs fasaden til Xhibition, i Christies gate. Xhibition forsterker da ytterligere sin attraktivitet beliggende i et svært sentralt knutepunkt for byens stadig økende og forbedrede offentlige transporttilbud.

– Vi har arbeidet lenge med både små og store aktører som nå ser mer og mer til Bergen sentrum som et attraktivt sted å etablere seg. De er da spesielt opptatt at de må ligge i knutepunkt for store trafikkvolumer. Det er vel ikke tvil om at Xhibition styrker sin posisjon i denne sammenheng.

Denne utviklingen har gjort kjøpesenteret til et av de mest ettertraktede i byen, og Warberg får stadig friere på døren som ønsker å ta del i utviklingen.

– Det er et privilegie for oss å kunne ta del i utviklingen av Bergen sentrum, i det som er en svært viktig tid. Vi ser utvikling på mange plan, og at vi kan bidra med vårt er en selvfølge. Det er ikke alltid alle vil være enige, men jeg tror og håper at endringene og resultatene snakker for seg – og at bergenserne vil være like stolt over våre bidrag til bybildet som det vi er, avslutter Warberg.