Jul på Bryggen
Opplevelser

Jul på Bryggen med Gunvor og småbedriftene

Jul i Bergen er en tid med lange tradisjoner, nostalgi, varme og gode minner. Bergenserne er en nostalgisk gjeng, og tradisjoner skapes raskt, så lenge noe gjentas over mer enn ett år. Jul på Bryggen, i regi av illustratør Gunvor Rasmussen er intet unntak.

Det er nå ti år siden prosjektet så dagens lys, i 2010. Gunvor hadde startet sin lille butikk inne blant de små smitt og smau på Bryggen, og så behovet for en ny form for markedsføring av Bryggen – både rettet mot de lokale gründerne inne på Bryggen, men også for å trekke lokale kunder.

– Det var viktig for meg å gjøre noe som holdt på verdiene til de små butikkene, forklarer hun. Gunvor hadde selv opplevd å gjenoppdage Bryggen og alle dens hemmeligheter, og følte noe måtte gjøres for å tillate andre den samme opplevelsen.

– Jul på Bryggen ble skapt for å være en magisk opplevelse i historiske omgivelser og for å løfte frem småbedriftene vi har her inne; kunstnere og håndverkere som skaper sine produkter på Bryggen, og det at man kan besøke stedet uten kjøpepresset eller stresset rundt jul.

Jul på Bryggen ble skapt for å være en magisk opplevelse i historiske omgivelser

Gunvor Rasmussen, illustratør og initiativtaker Jul på Bryggen

Verdiskriv for kvalitet

Sammen med Siri Breistein fra Barn i Byen, skapte Gunvor det som skulle bli grunnmuren til Jul på Bryggen. De samlet aktører, gründere og bidragsytere og inviterte til koselig juletid sammen med Bryggens mange innehavere. Nå, ti år senere er Jul på Bryggen et arrangement som trekker barnefamilier og øvrig publikum inn til magi og overraskelser i et av byens eldste strøk, rik på en lang historie. Fokuset er «et ønske om å ta tilbake Bryggen for lokale aktører og publikum.»

– Vi har et verdiskriv som ligger til grunn for hvordan opplevelsen Jul på Bryggen skal være hvert år. Og dersom det slutter å handle om disse verdiene; da må vi gi oss, ler Gunvor.

– Jul på Bryggen er en motvekt til kjøpesentrene, og det skal ikke være slik at man går med høye skuldre og kjenner på stress. Det er lavterskel, åpent for alle og helt gratis å besøke Bryggen. Man skal gjøre et bevisst valg dersom man ønsker å kjøpe med seg noe, delta på en workshop hos en kunstner, eller melde seg på en omvisning. Det er viktig, for mange er det en lettelse å bare kunne besøke et sted og kjenne på stemningen uten å tenke på penger, understreker hun.

Jul på Bryggen med Gunvor og småbedriftene

En annerledes jul

I år blir opplevelsen noe annerledes, men Gunvor er positiv til utviklingen og planleggingen så langt. Det tilrettelegges for ekte julestemning uten trengsel eller køer, noe som er helt i tråd med tradisjonen og visjonen for Jul på Bryggen.

Årets arrangement tilrettelegger for utforsking på egenhånd, og det deles ut kart og retningslinjer til alle som ønsker det. Snøprinsessen holder ikke til på ett bestemt sted, men dukker opp her og der for å unngå trengsel og kø. Aktivitetskalender blir sluppet på forhånd, og de forskjellige workshopene og omvisningene vil ha påmelding i forkant.

– For oss handler det om å snu et problem til noe positivt, slik at ingen egentlig merker at det skjer. Vi kommer til å ha mer fokus på workshops, med blant annet tegnekurs, keramikk og kalligrafi hos de lokale kunstnerne, og kunst- og designmarkedet på Schøtstuene som feirer 15 år dette året blir selvsagt også å finne. Vi tror det blir en av de beste gjennomføringene av Jul på Bryggen til nå, smiler hun.

Jul på Bryggen med Gunvor og småbedriftene
Initiativtaker Jul på Bryggen og illustratør Gunvor Rasmussen

Ingen turistdingser

Det er selvsagt ikke å komme unna at byens kunstnere og håndverkere har behov for markedsføringen og kundene. Heldigvis finner du ikke troll og turistdingser – men ekte kvalitet og kjærlig utført håndverk.

– For oss er det viktigste å skape positiv oppmerksomhet rundt Bryggen, istedenfor bare turist-markedsføringen. Småbedriftene og kulturtilbudet er her også, og det er det ikke alle bergensere som vet – eller tenker over, avslutter Gunvor.