Hos Audhild Viken på Bryggen blir det bygget om til et stort og romslig pop-up julemarked i førjulstiden, som byr på en rekke spennende norske designere og merkevarer. Foto: Mai Vabø

OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Mote

Norsk Design hos Audhild Viken i førjulstiden

Når turistene uteble på Bryggen dette året, og også julemarkedet ble avlyst, fant daglig leder og designer for Und AS, Charlotte Larsen ut at noe måtte gjøres. Og det ble det. Nå arrangeres det julemarked hos Audhild Viken i Bellgården på Bryggen.

– Når nyheten om at Julemarkedet i Bergen ble avlyst kom på sensommeren, tok jeg kontakt med Viken-gruppen – som har fem butikker på Bryggen – og lurte på om ikke vi kunne sammen lage et norsk designmarked i butikken Audhild Viken til jul. Et julemarked med fokus på norsk design, som tar med alle de kjente merkene vi vanligvis fører for turistene, men også invitere med flere andre norske designere og merkevarer, forteller Charlotte.

Souvenirene viker for tradisjonelt norsk

Slik ble altså Designmarkedet hos Audhild Viken til. Nå er tradisjonelle troll og andre typiske suvenirer ryddet bort, til fordel for et stort og romslig pop-up julemarked hvor en mengde norske designere får vise frem sine produkter. Klassikere som Dale of Norway, Oleana, Marius, Røros og flere som vanligvis finnes i butikken har også fått nye produkter til markedet. Det som er mest “turist” er ryddet bort, og istedenfor frontes varer som er myntet mot det norske markedet.

– I tillegg fikk vi med oss merkevarene Kupong knitwear, Fogg Gildeskål, Kaibosh, Lilleba, Lillelam, Norlender og Rauma og kunstneren Øystein Dypedal som har konseptet Tiny People, sier Charlotte. Flere av merkene er kjente og oppadstormende designmerker, som garantert vil kunne friste til og med de mest kresne kundene. Charlotte tror at man helt reelt vil kunne finne gaver til alle og enhver, og understreker at det er viktig for arrangørene at det fokuseres på norske kvalitetsprodukter, med et bærekraftig fokus som gjelder her, med gjennomtenkt produksjon og kvalitetsmaterialer.

– De siste ukene har vi ryddet butikken, satt opp nye veggplater, samlet konsepter og varegrupper og rigget til pop up avdelingen. Butikken er blitt ny og spennende! Den er luftig og lys med svært god plass for å holde avstand i henhold til smittevern, samt med sprit ved inngang og utgang. Så håper vi selvsagt at alle er forsiktige og tar vare på seg selv, smiler hun.

Norsk Design hos Audhild Viken i førjulstiden
Den store Audhild Viken-butikken på Bryggen er gjort om til et pop-up julemarked fylt med spennende norsk design.

– Litt av fokuset hos designmarkedet ligger jo i å hjelpe hverandre og vise støtte i det som ellers er en kjip stund for mange. Så vi ønsker å skape et sted hvor kundene finner alt de kan trenge mot jul, og et sted hvor norsk design blir vist frem, verdsatt og får skinne, avslutter hun.

Litt om designmerkene du finner hos Audhild Viken frem mot jul:

Fogg Gildeskål

Merket for deg som går din egen vei.

Søstrene Gøril og Frøydis er skaperne bak Fogg Gildeskål, og deres filosofi handler om å gjøre verden varmere, ved å dele en arktisk livsstil og tenkemåte. Inspirasjonen til klesmerket kommer fra Arktis, og gründerne bak merket ønsker at Fogg skal ha en positiv innvirkning på verden rundt dem. Dette er klær som varer lenge, er praktisk uansett formål, og gir en god følelse å kjøpe.

Norsk Design hos Audhild Viken i førjulstiden
FOGG Gildeskål

Kupong Knitwear

Camilla Dingsøyr og Kristina Hjelde Hatletveit startet Kupong i 2018. De ønsket å finne tilbake til tradisjonsrik strikking, og produserte sin første kolleksjon: håndlagede produkter strikket på tradisjonelt vis. Siden er det også kommet til maskinstrikk og nye kolleksjoner.

Lilleba

Lilleba & Herremann er en liten nisjebedrift med store ambisjoner. De mener at klær innerst mot huden skal være de aller mykeste; laget av en bløt tråd  i ren bambus viskose og bomull, med minst mulig sømmer og stikkende etiketter. Lilleba & Herremann lager nattøy, koseklær og sengetøy som behandler huden med silkehansker.

Norsk Design hos Audhild Viken i førjulstiden
Lilleba

Lillelam

Lillelam ble startet i 2004 av to småbarnsmødre som ikke fant gode nok ullklær til sine små. Det var nesten umulig å finne ullklær i ren, myk ull for barn – så da måtte de rett og slett lage det selv. En kolleksjon med barneklær i 100% merinoull av beste kvalitet. Lillelam har blitt en kjent norsk merkevare blant barnefamilier.

Norsk Design hos Audhild Viken i førjulstiden
Lillelam

KAIBOSH

KAIBOSH er et brillekonsept som gjør opprør mot den utdaterte og konservative måten å selge briller på. Dette gjøres ved å tilby 100% Kaibosh designerbriller til en rettferdig pris, uten ekstra kostnader.

Norsk Design hos Audhild Viken i førjulstiden
Kaibosh

Dypedal

Trykkene, kortene og printene til Dypedal skaper en illusjon og inspirerer til nye tankeganger. Små øyeblikk, fanget av miniatyrfigurer viser Bergen fra et helt nytt perspektiv. Kjenn på en ny form for julestemning med hans julefotografier.

UND

Etablert i 2016, UND er en samarbeidsprosjekt mellom utviklere, designere, entrepenører og butikker som brenner for norsk design. De skaper funksjonelle favorittprodukter som varer, laget med og inspirert av den norske levemåten – til alle dine behov.

Åpningstider hos Audhild Viken mot jul:

Hverdager kl 10-20
Lørdager kl 10-18
Søndager kl 12-18

Markedet kommer også til å ha åpent i romjulen, men da med litt reduserte tider.