Made in Bergen retail deltar med lokal kunst og design på en rekke messer og i ulike pop-up lokaler

OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Mote

Lokal kunst og design fra Made in Bergen retail – Sammen for bergenstalentet!

Made in Bergen retail ble startet i 2011 av lokale talenter med små men hardtslående konsepter, ideer og produkter innen kunst og design. Snart 10 år senere strekker Made in Bergen retail seg mot nye høyder.

– Alene vil kanskje tanken på å starte eller være med i butikk føles veldig sårbart, men sammen har man mer slagkraft, sier Gina Paolina Ulland, en av gründerne bak konseptet som allerede skal feire 10 år på nyåret. Sammen med Eirik Hitland Johannessen har Gina vært med å utvikle idèen helt fra start.

Lokal kunst og design fra Made in Bergen retail – Sammen for bergenstalentet!
Silje Bergsvik, Sigrid Rosta og Gina Paolina Ulland har jobbet sammen om utvidelsen av Made in Bergen retail fra første stund

Fra nomader til pop-up konsept

De første årene hadde Made in Bergen retail en noe nomadisk tilværelse med lokaler både på Bryggen, i Sparebankgaten, og i Skostredet. Fra og med 2014 gikk de over til å bli et rent pop-up konsept uten faste lokaler, og de senere årene har Made in Bergen retail hatt pop up butikk bl.a. hos KRAFT rom for kunsthåndverk i Bergen, i Markveien på Grünerløkka i Oslo, på Interiørmessen i Grieghallen og Julemarkedet på Festplassen i Bergen.

– Frem til nå har Made in Bergen retail hovedsakelig rettet seg mot det lokale og tidvis nasjonale markedet innen kunst, mote og design, men vi ønsker å undersøke mulighetene for å også utvide til det internasjonale markedet videre, forteller Gina.

Lokal kunst og design fra Made in Bergen retail – Sammen for bergenstalentet!

Sikter høyt og langt

Made in Bergen retail har også startet egen prosjektgruppe, bestående av Silje Bergsvik, Sigrid Rostad og Gina selv, som har tatt initiativet til utvidelsen. Silje Bergsvik var med i starten av opprettelsen av Made in Bergen retail sammen med Gina og Erik. Jentene vil jobbe med både forberedelsene og gjennomføringen av prosjektet, som forhåpentligvis skal skje i løpet av 2021.

– I forbindelse med Made in Bergen retail sitt 10-års jubileum i 2021 ønsker vi å gjøre noe som kan sette Bergens dyktige kreative sjeler på verdenskartet, sier Gina uten å nøle. Et slikt stort og ambisiøst prosjekt er helt tydelig ikke nok til å vippe henne eller Made in Bergen retail av pinnen.

– Vi ser at det er stort potensiale for å nå et marked større enn i Norge, og at det er et behov for at mindre aktører innen lokal mote, design og kunst også skal kunne utforske dette markedet. Som enkeltstående vil det ofte innebære en kostbar affære med stor risiko, mange usikkerhetsmomenter og ukjent marked, noe som kan gjøre veien ekstra lang, forteller den etterhvert erfarne gründeren.

Lokal kunst og design fra Made in Bergen retail – Sammen for bergenstalentet!

Pop-up tour

Gina og resten av teamet hos Made in Bergen mener at kraften bak det å stå sammen og frontes under en felles paraply, vil minske terskelen og fallgruvene, og gjøre det mulig å gjennomføre en lansering på tvers av landegrenser og over store hav.

– Vi planlegger en pop-up turnè rundt i USAs nordlige delstater i 2021. Formålet er å vise at det med god planlegging, flinke samarbeidspartnere og ved hjelp av dyktige fagfolk er fullt mulig for små aktører innen mote, design og kunst å få vist seg på et internasjonalt marked. Målet vårt er å skape et visningsvindu, og å åpne noen dører ut til et større marked for flere mindre aktører fra Bergen.

Lokal kunst og design fra Made in Bergen retail – Sammen for bergenstalentet!

Vi må tenke positivt

Men planene er ikke helt uten forbehold, og mye står igjen for at lanseringen til utenlandske kunder skal bli virkelighet.

– Vi har satt oss et mål, men det er et mål som er satt utfra om vi får nok støtte fra forskjellige instanser til å kunne gjennomføre det. Og selvsagt om det er gjennomførbart ut fra utviklingen de neste månedene, understreker Gina. Hun håper og tror likevel at planene vil kunne se dagens lys i løpet av jubileumsåret.

– Vi håper selvfølgelig at man gjennom disse usikre korona-dagene vil se mer enn noen gang at det er viktig å holde hjulene i gang for lokale designere og kunstnere. At det er viktig å stå samlet, og ikke minst kan dette til og med være en mulighet for noen. En mulighet å høste økonomisk gevinst eller PR for de forskjellige aktørene. Vi håper å kunne gjøre noe som gjør folk glad og optimistisk i en tid hvor det nå er mye redsel og usikkerhet for mange både i Norge og i USA, avslutter hun.