Går i spissen
Siden høsten 2021 har Galleriet deltatt i pilotprosjektet “Nettverk for bærekraftig handel”. Prosjektet bygger på erkjennelsen av at også kjøpesentre står foran en stor utfordring når det gjelder bærekraft. Her er formålet å bygge kunnskap, dele erfaringer og å lære av hverandre. Ni kjeder med butikker på Galleriet har vært med i prosjektet, og fra hver butikk har tillitsvalgt og butikksjef deltatt. Disse erfaringene deles videre til de andre butikkene i senteret, men også på tvers av de ulike sentrene som deltar i prosjektet.
I løpet av prosjektet ble det arrangert fire bærekraftsamlinger, med fokus på energibruk, avfallshåndtering og sirkulærøkonomi. Temaer har inkludert egen drift, energi og avfall, valg av leverandører og vareutvalg, innkjøp og sortiment, og sirkulærøkonomi og miljømerkede produkter.
Den opparbeidede kunnskapen samles i en sluttrapport som skal offentliggjøres. Forvalter DNB Næringseiendom har kunngjort at de vil sørge for at kunnskapen også skal komme deres øvrige seks sentre til gode.
– Ute i bydelene er det hard konkurranse fra bydelssentrene, som Bergen har mange av. Det har vi tatt hensyn til når vi prioriterer markedsføringen vår, sier Solheim.
51 prosent av kundene til Galleriet, bor eller jobber i sentrum. Senteret bruker blant annet geolokalisering i markedsføringen, og budskapet rettes til folk når de befinner seg i sentrum. Slik markedsføring bidrar til økte resultater.