Daglig leder Jeanette Karlsen kjøpte byGAVEKORT for kr 250.000 til sine ansatte som takk for innsats, og i solidaritet og støtte til sentrumsbedrifter som er hardere rammet av koronatiltakene.
Mat og drikke

iSushi utvider – og spanderer byGAVEKORT på sine ansatte

Mens resten av Bergens mange ute- og serveringssteder tvinges til å finne nye løsninger for å holde driften i gang, har iSushi det siste året ikke bare overlevd – men trivdes. I 2020 ble det utvidet til nye avdelinger i Stavanger, med videre planer om etablering i de største av landets byer. Bak suksessen står far og datter, Roger Johannessen og Jeanette Karlsen.

En sushisulten kone, en datter på jobbsøk og en facebook-kommentar med 300 likes var oppskriften bak suksessen som ble iSushi. Og med et konsept som hele veien har lent seg mer på take-away enn bespisning inne, kunne også korona-året 2020 møtes med hodet over vannet.

– Vi reddet oss på at bare 5% av kundene våre spiser hos oss. Utkjøring og take-away gjør seg svært gjeldende ute i bydelene, og de siste månedene har både vi og alle våre ansatte jobbet hardere enn noen gang. Dette har vist seg å være vår fot å stå på, forteller Jeanette.

Fra panikk til suksess

Da Norge stengte ned for første gang siden krigen, gikk Roger, Jeanette og iSushi som mange andre med klump i magen og lettere panikk for fremtiden. Utkjøring ble stoppet og ingen ante hvor lenge dette ville vare eller hva som ville stå igjen etterpå. Men i april ble det sakte åpnet for utkjøring igjen, og salget gikk overraskende nok i taket. Istedenfor permitteringer måtte det hyres inn ekstra folk. De internasjonale tiltakene gjorde at det ble langt mellom gode sushikokker, og resten av personalet måtte vise hva de var gode for.

– Det har vært travelt, ler Jeanette. iSushi har alltid vært et lite administrerende team, og har fungert godt slik. Få hadde trodd at 2020 skulle være året dette måtte utvides.

iSushi utvider – og spanderer byGAVEKORT på sine ansatte
iSushi og Jeanette Karlsen måtte hyre inn ekstra personell for å ta unna den økte etterspørselen under koronapandemien.

Ville gi noe tilbake

Da regnskapet og resultatene for året kom inn, var ønsket å gi noe tilbake til iSushis ansatte. Å vise dem at det harde arbeidet ble satt pris på. En sjekk føltes ikke som nok. Valget falt derfor på byGAVEKORT til alle iSushis ansatte – til en samlet verdi av 250 000 kroner.

– Vi ønsket å gjøre noe for alle som hadde et mindre heldig år enn oss. For å feire serveringsbransjen, og våre venner i sentrum, som vi føler med. For oss var det viktig å vise solidaritet, og støtte. Derfor ble et byGAVEKORT en naturlig bonus til våre ansatte, slik at de kan velge å støtte den delen av sentrum de selv ønsker.

Konkurrenter og kolleger

Tapene i sentrum har tidvis falt nærmere enn Jeanette og Roger skulle ønske. iSushis søsterrestaurant Roxy’s måtte legges ned, og flere i deres nærmeste nettverk har mistet sitt livsverk det siste året.

– Det er en underlig bransje, for vi er alle konkurrenter – men vi er også kolleger. Vi spiller på hverandre og føler med hverandre når ting går skeis. Derfor ønsket vi å strø våre goder, slik at andre har en bedre sjanse til å holde ting gående og kjøre på litt til, smiler Jeanette.

iSushi utvider – og spanderer byGAVEKORT på sine ansatte
iSushi satser først og fremst på utkjøring ute i bydelene, og etter hvert i andre deler av landet.

En klassisk serie-gründer

Historien bak er like viktig, som tiden fremover. Med nyetablering nedover vestlandskysten, i Stavanger og videre mot Kristiansand i 2021 satser Jeanette og Roger endelig videre.

– Vi hadde vel aldri planer om at vi skulle utvide eller etablere oss andre steder, men vi har funnet et konsept som slår an og fungerer, sier Jeanette. Hun beskriver faren som en klassisk og dyktig serie-gründer. Roger har startet opp nye bedrifter i serveringsbransjen flere ganger, før han i 2012 åpnet iSushi i Åsane, stedet som ble starten på Jeanettes karriere som daglig leder. Men hun hadde ingen planer om å bli forretningspartner med pappa den gang.

– Jeg var nyutdannet, slet med å finne jobb, og jeg var ikke supergira på å drive sushirestaurant. Men pappa ringte og inviterte meg med på laget likevel, etter nesten et år uten hell på jobbmarkedet. Han har aldri vært typen som liker å holde på med den daglige driften av noe – han er gründer av natur, og det passer oss bra, smiler hun.

Her skiller vi oss ut

Etter kort tid kunne iSushi Åsane utvides, og innen det var gått 18 måneder hadde Jeanette fire avdelinger å overse.

– Vi var veldig tidlig klare på at vi ikke ønsket å etablere oss i sentrum. Der finnes flere fantastiske sushi-restauranter, vi ønsket ikke å konkurrere. For oss handlet det om å tilby god mat til bydelene, slik vi hadde sett markedet i Åsane, og det er der vi skiller oss ut. Nå skal vi skille oss ut i andre deler av landet også, avslutter hun med en latter.