Unntakstilstand på buss og bane
Sperrebånd og stengte fremdører har vært et vanlig syn på buss og bybane siden mars.
Transport

Unntakstilstand på buss og bane

Samfunnet er gått gradvis tilbake til normalen, i takt med at smitten i Norge har gått ned. Men siden alle må fortsette å holde 1 meters avstand, er det fremdeles unntakstilstand på buss og bybane. Så hvordan skal man forholde seg når man reiser kollektivt?

Det skjærer oss i hjertet, men siden mars har vi vært nødt til å oppfordre folk til å la være å reise med oss, sier Ingrid Dreyer, pressekontakt i Skyss.

– Situasjonen er rett og slett utrolig krevende, ikke bare i Bergen, men i kollektivtrafikken stort sett over hele verden. Antall busser og antall avganger er tilpasset at folk reiser som de pleier. Når folk må holde avstand, har vi ikke plass til alle som vil reise med oss.

Reisetallene er fortsatt lavere enn de var før pandemien og er nå på 60-80 prosent av normalen. Skyss sine passasjertellingssystemer viser at det særlig er enkeltavganger i rush der det er for trangt om bord i forhold til avstandskravene.

Unntakstilstand på buss og bane
For å redusere smittefaren er det bedre å sitte skulder ved skulder enn å stå ansikt mot ansikt.

Den enkelte må ta ansvar

Helsedirektoratet anbefaler at folk holder minst én meters avstand til hverandre. Ifølge den nasjonale veilederen for kollektivtrafikk er avstand viktigere jo lengre reisen varer.

– Vi ønsker ikke at det skal bli for tett mellom de reisende. Samtidig er det vanskelig for oss å begrense at det blir trangt. Sjåførene må konsentrere seg om å føre bussen trygt frem og har derfor ikke ansvaret for smittevern om bord. Med over 5000 avganger i Bergensområdet hver dag er det heller ikke praktisk mulig å bruke vektere til å regulere hvor mange som stiger på, sier Dreyer.

– Vi er derfor veldig avhengige av at folk selv unngår å reise, velger andre reisemåter, eller venter på neste avgang når de ser at det blir for trangt til å holde avstand.

Det er særlig på de sentrumsnære strekningene at det iblant blir fullt. Skyss oppfordrer derfor alle som kan til å gå, bruke løperhjul eller sykle (for eksempel med bysykkel) på kortere strekninger nær bykjernen. Folkehelseinstituttet ber også voksne som ikke har samfunnskritiske yrker om å vike for skoleelever som er på vei til skolen.

Hvordan kjøpe billett?

For å minske faren for at sjåfører blir smittet, er det ikke billettsalg hos sjåføren, og fremdørene på bussene er stengt. Dermed kommer de bussreisende seg ikke til kortleseren for å lese av billetter og Skysskort.

– Dette gjør jo ikke akkurat saken lettere for de reisende. De fleste av kundene våre bruker mobilbillett, men ikke alle kan kjøpe billett på mobil, sier Dreyer.

Skyss kundesenter pleier å anbefale disse kundene å kjøpe billett på billettautomat hvis det finnes en i nærheten. Hvis ikke, kan du få en venn til å kjøpe billett på sin mobil, og så oppgir du mobilnummeret til vennen hvis det blir billettkontroll. En annen mulighet er å kjøpe Skyss-billetter i kiosk/butikk, og så kaste en billett etter hver reise, siden man ikke får lest den av på kortleser.

Vi er veldig avhengige av at folk selv unngår å reise, velger andre reisemåter, eller venter på neste avgang når de ser at det blir for trangt til å holde avstand.

Ingrid Dreyer, pressekontakt i Skyss

– Med færre reisende har vi store inntektstap, uten at kostnadene er særlig redusert. Inntektene svekkes enda mer når ikke alle får kjøpt billett. Det er ekstra viktig at alle betaler for reisen, slik at vi ikke risikerer å måtte kutte i kollektivtilbudet på lengre sikt, sier pressekontakten.

Skolebussene har egne regler

Helsemyndighetene har gitt egne råd for skoleskyss i den nasjonale smittevern-veilederen for skoler. Her heter det at elever kan sitte eller stå sammen på bussen. Disse rådene åpner for at kollektivselskapene kan utnytte tilnærmet full kapasitet på skolebussene.