Nå kan du kjøre og oppleve Polestar i Bergen sentrum
– Vi ønsker å gi våre besøkende en opplevelse som overgår det å bare kjøpe en bil, sier Polestar Space manager i Bergen, Kjetil Langsæter.
Det nye spacet til Polestar i Bergen åpnet 17. desember, og du finner det enkelt ovenfor Tårnplassen, adresse Fortunen 7. For Kjetil var det viktig å åpne på en sentral og sentrumsnær lokasjon, slik at Polestar får bidra til å bringe enda mer liv i sentrum.
– Polestar-merket er grunnlagt på tre grunnverdier – design, bærekraft og teknologi. Derfor tar vi vår posisjon i samfunnet svært seriøst, og ønsker å bidra til det lokale bylivet, forklarer han. Plasseringen til det nye spacet gjør akkurat dette, og er i tillegg enkelt å finne for både de som leter etter det, og de som snubler innom.
Polestar er et uavhengig elektrisk bilmerke etablert av Volvo Cars og Geely Holding. De har spesifikke teknologiske og tekniske synergier med Volvo Cars og drar nytte av betydelige stordriftsfordeler som et resultat. Dette gjør at jobben for et vellykket design, utvikling og produksjonen blir enklere. De har også nylig gjort produksjon og prosessene helt transparente for å kunne holdes til sine grunnverdier.
Polestar Spacet i Bergen er det fjerde av sitt slag i Norge, og skal som de andre være et opplevelsessenter – ikke et salgssted, men et rom for alle som ønsker å besøke og lære mer om merkevaren. Derfor er det ikke selgere som møter deg i døren, men heller eksperter på bilene som kan være behjelpelige med alle dine spørsmål. De ansatte her jobber ikke på provisjon, og har derfor ingen behov for å presse salg av bilene. Derimot kan de guide besøkende med trygg hånd gjennom det som er en god miks av museum og bilsenter, med eldre bildeler på display og muligheten til å testkjøre Polestar-bilene. Selve kjøpet gjør du heldigitalt hjemme, på hytten eller hvor enn du måtte være.
Inne i lokalet finner du både den eldre modellen Polestar 1, som har sitt siste produksjonsår i 2021, og årets nyhet Polestar 2. Denne nye modellen er helelektrisk, og byr på en rekke spennende nyheter både innen design og teknologi. Mellom annet er Polestar 2 den første bilen i verden som er helt integrert med Google Assistant, og kan også tillegges andre apper som Spotify og Easypark for å gjøre hverdagen litt lettere for deg som fører.
– Jeg har selv kost meg med spesielt Google Assistant som jeg også har i hjemmet. Jeg kan sitte i bilen og be lysene inne om å slukkes eller slås på. Da tar det ikke lang tid før fruen ringer, humrer Kjetil.
Det er tydelig at space-manageren selv er både stolt av og har troen på bilene han representerer. Selv om Polestar i seg selv er et nytt merke, tror han at fokuset på nytteverdi i bilen, og et praktisk og gjennomtenkt design, gjør bilen til det perfekte kjøp for bergenserne og andre skandinavere. I Bergen velger 1 av 5 førere elbil, og tallene er på vei oppover. Mange som til nå har valgt elektrisk som bil nummer to, ser nå fordelene og verdien i bilene.
– Jeg tror mange kjører med bedre samvittighet og føler at de bidrar mer i det store og hele, sier Kjetil. I tillegg er det billigere og mer behagelig med en bil som blir fort varm og gir lite støy. Mange opplever plutselig å kose seg i trafikken istedenfor å irritere seg over pendlingen og forholdene, forklarer han.
Så langt har åpningen og oppstarten vært akkurat passelig travelt. Kjetil er fornøyd med at det ikke har vært så mange besøkende at de må snu i døren eller stå i kø.
– Vi har hatt en helt fin mengde interesserte innom og har hatt nok ansatte til at alle har kunne prate med noen og fått akkurat de opplevelsene de ønsker. Vi har selvsagt alle tiltak iverksatt. Polestar er opptatt av å ivareta både ansatte og kunders trygghet under pandemien. Det er klart det er litt spesielt å åpne under disse forholdene, men vi tar sikkerhet og helse på alvor, og tilrettelegger for at besøkende og ansatte får en trygg opplevelse, forsikrer han.
Håpet er at Polestar Space Bergen i fremtiden skal bli et sted for events og arrangementer. Men enn så lenge planlegges det ikke for annet enn trygghet og kunnskap for kundene.