Mye nytt for bussreisende
Fra tirsdag 25. mai blir det mye nytt for deg som reiser med buss i Bergen. 50 busslinjer får små eller store endringer når Skyss setter ut i livet den største utviklingen av busstilbudet i bergensområdet på mange år.
Olav Kyrres gate blir gjenåpnet 10. mai, og fra 25. mai begynner bussene å kjøre der igjen. Samtidig blir det mange endringer i busstilbudet. Flere linjer får nytt nummer, ny trasé og nye holdeplasser.
Oppussingen av linjenettet skal gjøre det enda mer attraktivt å reise kollektivt, med flere reisemuligheter på kryss og tvers. Rundt 50 busslinjer får endringer, noe som påvirker svært mange reisende i Bergen.
– Målet med endringene er å rendyrke hovedlinjene og hvordan de virker sammen. Oppgraderingen av Olav Kyrres gate har samtidig gitt oss en god anledning til å forbedre byttepunktet for kollektivtrafikken i sentrum, sier Gudrun Einbu, leder for avdeling for transporttilbud i Skyss.
I Bergen er det seks hovedlinjer, som frakter det store flertallet av reisende. Hovedlinjene kjører i de mest folkerike korridorene i Bergen, og på dagtid har de avgang hvert tiende minutt eller oftere. Flere av disse blir endret. Linje 1 blir fortsatt bybanen til flyplassen, mens linjenummer 2 nå blir reservert for bybanen til Fyllingsdalen, som åpner i 2022/23. Derfor blir den historiske busslinje 2 fra Nattland til sentrum omdøpt til linje 6, og forlenget til Laksevåg. Linje 3 skal gå mellom Støbotn og Vadmyra, mens linje 5 skal gå mellom Sletten og Oasen. Linje 4 blir som før.
Det blir også nye linjer på andre strekninger med mange reisende. Linje 12 skal nå gå fra Montana nordover til Lønborglien. Linje 80 blir til 16E og skal gå fra Nesttun via Helldalsåsen, Haukeland og sentrum til Øyjorden. Linje 19 skal gå fra Melkeplassen via sentrum videre til Eidsvågneset og Åsane terminal. Reisende fra Åsane til Haukeland får linje 27 som sin viktigste linje, og den får mange flere avganger enn før.
Flere vil oppleve at de må bytte buss for å komme dit de skal. Gudrun Einbu sier at Skyss er klar over at den enkelte helst vil reise fra dør til dør og slippe å bytte underveis.
– Men siden folk reiser på kryss og tvers, trengs det i så fall flere busslinjer for å dekke alle reisemålene. Dette er dyrt, og den dårlige ressursutnyttelsen gjør at det blir lengre tid mellom avgangene. Vi tilbyr i stedet et nettverk med linjer som krysser hverandre i knutepunkt, og da kan bussen gå oftere, ventetiden går ned og bytte blir mer smertefritt, sier Einbu. Hun understreker at dette er i tråd med kollektivfaglig praksis i andre byer.
– Vi vet fra undersøkelser at hvor ofte bussen går har mye å si for om folk velger å reise kollektivt, sier hun.
Et annet hovedtrekk er at busslinjer i minst mulig grad skal starte eller ende i Bergen sentrum.
– Busser trenger ekstra oppholdstid på endepunktet, og dermed mer plass. Vi prøver å unngå dette i indre by, siden Bergen har et trangt bysentrum med begrenset areal, sier Gudrun Einbu. De fleste busslinjene vil derfor pendle gjennom sentrum og snu på bedre tilrettelagte endeholdeplasser utenfor byen.
Mange må nå venne seg til nye linjenumre og ruter. Nettverket av linjer gjør at flere som tidligere kunne ta direktebuss, nå må bytte på veien.
– Når vi endrer, er det vanskelig å unngå at noen opplever det negativt. Vår erfaring tilsier at det blir mange spørsmål i starten. Folk opplever naturlig nok slike endringer som en stor inngripen i hverdagen. Det har vi stor forståelse for, sier Svein Book Dalsgård, leder for avdeling kundeopplevelser i Skyss.
– Vi gjør derfor alt vi kan for å informere befolkningen godt om endringene, sånn at flest mulig er forberedt, sier han.
– Sjekk busslinjen din, oppfordrer Dalsgård. Han viser til skyss.no, der endringene for hver enkelt linje er forklart i detalj. Her er det også flere ulike linjekart og kart over terminalene. Rutetider for de nye linjene etter 25. mai kan søkes opp i Skyss reiseplanlegger, og i de mest berørte områdene vil folk få informasjon hjem i postkassen.
– Ved oppstarten vil vi også ha veiledere i gule vester ute for å hjelpe folk med å finne frem, hvis det blir mulig ut fra smittevernreglene som gjelder da, sier Dalsgård.
I Bergen sentrum blir det også noen nyheter når Olav Kyrres gate igjen blir hovedbussgate. Noen av de midlertidige holdeplassene blir lagt ned, og kabalen for perrongene i sentrum er lagt på nytt.
– Vi grep sjansen til å rydde opp i perrong-alfabetene. Det blir derfor nye bokstaver på en rekke perronger på byttepunkt og terminaler, også andre steder enn Olav Kyrres gate. Bussen din kan altså ha nytt nummer og destinasjon, og den går kanskje ikke fra samme holdeplass som før, påpeker Dalsgård.