Siden oppstart i 2002 som en liten skatebutikk i Trollhättan i Sverige, har Junkyard vokst seg til å bli Nordens største når det kommer til Streetwear. Nettbutikken lanserte i Norge i 2009, og nå – 12 år senere – kommer endelig butikker med utsalg over hele landet. Prosjektet er et resultat av Junkyards nye fusjon med merkebutikken Urban.
– Det er 26 Urban-butikker som blir Junkyard-butikker med fokus på omni og digitale skjermer med innhold og inntrykk fra nettbutikken. Flere butikker får helt ny innredning når de åpner i mars og april, og i de resterende vil det være mindre justeringer sier Jonas Moberg, Brand Director i Junkyard.
Daniel Nilssen fra SUNDT Motehus tror den nye fusjonen vil være spennende hos alle, men kanskje spesielt deres yngre og sporty kunder.
– Å få inn Nordens største aktør innen streetwear er selvfølgelig en spennende nyhet for oss. Så er det jo sånn at Junkyard er happy de også, for å kunne flytte inn på Torgallmenningen, storstuen i Vestlandets hovedstad Bergen. Dette blir nok et nytt godt tilbud til de unge sentrumsbeboerne som vi allerede har et godt forhold til.
Det er treffende at Junkyard lanseres som fysisk butikk nå, sammenfallende med at Covid-19 har dyttet handelen kvantesteg fremover på kort tid hva gjelder omni-konseptløsninger. Daniel tror Sundt er det perfekte stedet for Junkyard akkurat av denne grunn.
– Vi er nytenkende og i stor grad digital der kunden i praksis trenger at vi er det. Gjør det enkelt for sjefen – nemlig kunden. Dette er fremtiden!