The Apothecary på Vågsallmenningen er et nisjeparfymeri, godt ispedd eksklusive, vellagede basetekstiler, og et lite utvalg sko.

OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Mote

The Apothecary – en estetisk reise

I oktober 2020 åpnet dørene hos The Apothecary i Bergen. Birgitte Frieles nye prosjekt på Vågsallmenningen er et resultat av flere års hardt arbeid, og mye finpussing for å få til det estetiske uttrykket hun var på jakt etter. Nå er The Apothecary et nisjeparfymeri, godt ispedd eksklusive, vellagede basetekstiler, og et lite utvalg sko.

– Vi har fått veldig hyggelig mottagelse av bergenserne, som virker å sette pris på tilskuddet i sentrum. Pandemi og lockdown er selvfølgelig ikke ideelt for en nystartet butikk, men vi har stort sett hatt god og jevn trafikk siden åpning, forteller Birgitte. Hun er fornøyd med resultatet og responsen fra byen.

– Jeg vil at det skal være en fin opplevelse å komme innom The Apothecary, og vi får ofte hyggelige tilbakemeldinger fra kunder som sier de får en følelse av å være på reise i Paris eller London, smiler hun. Estetikken i lokalet og gjennom markedsføringen, har vært noe av det viktigste for gründeren.

The Apothecary – en estetisk reise

En rød tråd

Det har vært en lang vei å gå med lokalet, som ble kjøpt av Birgitte i 2015 og det var et stort gap fra tanker og idé, til The Apothecary materialiserte seg. Hun ønsket å skape et helhetlig bygg hvor det estetiske, møbler, kunst og selve butikken og dens innhold, henger sammen i en visuell form, med en tydelig rød tråd. Birgitte og teamet hennes står selv bak utformingen av butikken og opplever det estetiske som et essensielt element.

The Apothecary er det første av sitt slag i Bergen, og det er foreløpig ingen planer om å utvide videre. Men det er ikke første gang Birgitte har begitt seg ut i byens næringsliv.

– Da jeg kjøpte Vincci i 2014 og flyttet butikken til Oslo i 2016, var det ikke med tanke på å starte noe i Bergen, men først og fremst et ønske om å satse for fullt på Vincci i hovedstaden. The Apothecary er ikke en forlengelse av Vincci, men prosjektet har sakte men sikkert vokst frem gjennom rehabiliteringen av bygget i Vågsallmenningen og lysten til å tilføre et kvalitetskonsept i egen by. Vi har fått hyggelige henvendelser om å ekspandere til andre byer, men ønsker å ha fullt fokus her i Bergen, forklarer hun.

The Apothecary – en estetisk reise

Utvider til nettbutikk

Likevel har The Apothecary utvidet til nettbutikk i juni i år. Et bevisst valg for å kunne nå flere mennesker også utenfor Bergens grenser, på tross av pandemi og turistmangel.

– Nettbutikken har fått god respons, og vi synes det er spennende å jobbe med å videreutvikle den, slik at den vil oppleves som en trygg, spennende og ikke minst hyggelig handleopplevelse, sier Birgitte om det nye tilskuddet til handleopplevelsen.

– Det er viktig at opplevelsen av The Apothecary skal være den samme om du er fysisk i butikken, eller om det er gjennom sosiale medier, og vi er veldig bevisst på dette. Jeg er også opptatt av å ivareta at merkevarene vi fører skal representeres på en fin og representativ måte, slik de også ønsker, sier Birgitte, og forteller at de har tett dialog med alle merkene som føres hos The Apothecary.

– Det er viktig for oss å ta inn virkelig gode linjer som vi vet fungerer, heller enn et bugnende utvalg merkevarer. Her skal det aldri bli overlesset, men heller være et nøye håndplukket sortiment av holdbare og tidløse varer.

The Apothecary – en estetisk reise

Nøye utvalgte produkter

Hos The Apothecary finnes kun produkter av høy kvalitet med fokus på rene, grønne merkevarer som Tata Harper, RMS og Rahua, iblandet tradisjonstunge duftlys som Diptyque og Byredo. Smale innovative hudpleielinjer som Själ og Dr. Barbara Sturm for den hudpleiebevisste.

The Apothecary har, mener Birgitte, ikke noen spesifikk målgruppe, men er heller en nisjebutikk for alle som er interessert i duft og velvære produkter av høy kvalitet, med fokus på bærekraft. Hun forteller at de har kunder i alle aldre, både kvinner og menn, og tror dette vil fortsette å utvikle seg i tiden fremover. Birgitte selv startet butikken som følge av sin egen interesse for, og nysgjerrighet på nye dufter, hudpleie og livsstilsprodukter, og håper butikken tar besøkende med på en reise.

– Velkommen skal alle være til en reise hos The Apothecary.