Norrøna concept store er en ny, flott butikk i Strandgaten 6 i Bergen sentrum. Her er det blant annet eget lounge-område for kundene. Foto: Sverre Hjørnevik.
Mote

Norrøna i ny og bedre drakt

Norrøna ønsker velkommen til ny, stor Concept Store i midt i Bergen sentrum. Etter 5 år på Kløverhuset, har butikken nå flyttet til Strandgaten 6. Her finner du hele Norrønas ordinære kolleksjon, samt flere eksklusive produkter fra deres special edition-kolleksjoner.

En enorm bildevegg pryder deler av lokalet, med små fakta og informasjonsplaketter, som forteller Norrønas fullstendige historie. Gjennom lokalet er det ryddige og informative avdelinger, alt etter hvilken type tur, tøy eller utstyr du er på jakt etter.

Norrøna i ny og bedre drakt
Foto: Sverre Hjørnevik.

Å fortelle en historie

Direktør for Norrøna Bård Kvamme holder vanligvis til i Oslo, men er titt og ofte innom Bergen på gamle trakter, og synes det er fantastisk å se den nye store butikken med alt den har å tilby.

– Vi liker at lokalene og butikkene våre skal fortelle hele historien vår. Derfor er det stor stas å kunne åpne et så stort lokale med plass til å gjennomføre det målet, på ordentlig vis, sier Bård. Til sammen er de nye lokalene på imponerende 300 kvadratmeter, og er en stor oppgradering fra de tidligere lokalene i Kløverhuset.

Den nye butikken kommer med stort lager i kjelleren, og det er brukt mye tid på å planlegge og utforme butikken til behovet den skal fylle. Det er ikke bare en butikk, men en presentasjon av merket Norrøna.

Norrøna i ny og bedre drakt
Foto: Sverre Hjørnevik.

Gode samarbeid

Lokalet slik det står i dag, eksisterte ikke tidligere. Vegger er slått ned, taket er åpnet opp, og det som før var Nikita og bakre del av Svaneapoteket er nesten ikke til å kjenne igjen.

– Huseieren har bidratt og bistått oss i alt vi kunne ønske, og det har vært et enestående samarbeid hele veien. En slik støtte er noe som er deilig å kjenne på, forteller direktøren, og understreker at ikke alle huseiere er like involvert og interesserte som Realforum i Bergen.

– Det har vært en prosess fra vi først inngikk samtalene om hva vi kunne gjøre og hvordan. Bygget er en gammel bygård, med mangelfulle plantegninger. Så vi visste ikke hva vi kom til å støte på av vegger og andre overraskelser. Det har vært en spennende tid, ler Bård. Resultatet har gjort alt verdt det.

– For oss var det aldri noe alternativ å se på lokaler utenom sentrum når vi skulle flytte.

Det er her vi hører til, og lokasjonen passer vårt konsept. Med naboer som også følger det samme prinsippet når det kommer til handleopplevelsen, hjelper det oss å bidra til livet i sentrum. Å forsterke handleopplevelsen er noe som er viktig for oss, forklarer han.

Norrøna i ny og bedre drakt
Foto: Sverre Hjørnevik.

En handleopplevelse

For Bård og teamet hos Norrøna i Strandgaten er det viktig at kundene føler seg velkommen, og kan ta seg tid god i butikken. Det er laget til et lounge område hvor man kan nyte en kopp kaffe fra Tim Wendelboe mens man venter, og de ansatte står klar til å bistå med all sin kunnskap.

Et besøk hos Norrøna er en opplevelse, ikke bare en vanlig handletur.