Lørdag 2. oktober åpner Chillout Travel & Outdoor dørene til en ny, stor butikk på Xhibition i Bergen sentrum.

OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Mote

Nå kommer Chillout til Xhibition

For 15 år siden startet drømmen om et reisekonsept. Nå har Chillout Travel & Outdoor vokst seg fra tanken, til fire butikker med en omsetning på over 50 millioner i året. Og i høst returnerer de til Bergen der eventyret startet.

Lørdag 2. oktober åpner dørene til en ny stor butikk på Xhibition i Bergen sentrum. Chillout Travel & Outdoor har i 15 år forsørget bergenserne med alt de trenger til både lange reiser og kortere turer på byfjellene. Og ikke minst en skillingsbolle eller varm kakao i kafeen i prosessen. Nå er det på tide å utvide.

– Det er veldig viktig for oss å være tilstede i Bergen. Det var her alt startet, og det betyr mye for oss og merkevaren, sier Fredrik Mørch-Johnsen.

Nå kommer Chillout til Xhibition
Fredrik Mørch-Johnsen og Jarle Moberg er grunderne bak Chillout-konseptet som er blitt så populært.

Fra masteroppgave til forretningsidè

Fredrik og Jarle Moberg møtte hverandre på NHH i Bergen, og endte opp med å skrive masteroppgave sammen. Dette ble forretningsidéen til Chillout. 15 år senere jobbes det fremdeles med å perfeksjonere “verdens beste ide” på alle områder.

CHILLOUT TRAVEL & OUTDOOR er en spesialbutikk for små og store eventyr innenfor reise og friluftsliv. Målet er at folk skal bruke mer tid på opplevelser, og butikken skal inspirere, veilede og tilrettelegge for ditt neste eventyr gjennom alle ledd.

– Målet er å oppleve noe nytt når du går inn i en butikk i Bergen eller Oslo eller… kanskje en dag i New York? sier Jarle.

– Samtidig skal du alltid kjenne igjen den gode «Chillout-følelsen» som setter tonen i alle våre butikker. Den er skapt av fellesskapet mellom våre kunder og ansatte: en møteplass for likesinnede reisende.

Nå kommer Chillout til Xhibition
Chillout er en møteplass for likesinnede reisende.

Nytt liv til oppstarten

Det er denne stemningen som også skal komme frem når butikken i Bergen nå skal relanseres. Siden Chillouts første butikk åpnet for 15 år siden har reisekonseptet vokst seg til fire butikker i Oslo, Bergen og Moss – og nå skal den vesle butikken i Torggaten få nytt liv i store nye lokaler på Xhibition.

– Vi håper at bergenserne vil omfavne den nye butikken. Vi lover å ha like mye sjarm og inspirasjon som vår første butikk, som raskt ble en favoritt for både kafégjester og backpackere. Vi skal legge til rette for at alle kan komme inn og bruke god tid hos oss – til å drømme, planlegge og bli inspirert, forklarer Fredrik.

En ny oppgave

Fra starten som masteroppgave på NHH har Chillout vokst seg ut av sin opprinnelige form og fått en ny oppgave: å fylle gapet mellom reise og friluftsliv. For er det én ting pandemien og de siste årene har lært oss, så er det at å reise ikke trenger å bety lange ekspedisjoner eller flyreiser til andre siden av jorden. Eventyrene er å finne rett bak huset i skogholtet eller på toppen av nærmeste fjell.

Det markerte overgangen fra å være et rent reisekonsept til å utvide til friluftsutstyr. Navnebyttet til Chillout Travel & Outdoor hadde heldigvis vært på blokka allerede, men korona fremskyndet tilpasningen til markedet i enda større grad og tempo. Med utvidelsen av konseptet og bredere vareutvalg er Chillout klar for neste etappe.

– Målet de neste årene er å åpne flere butikker og inspirere flere til å dra på tur, sier Fredrik, og understreker at det siste året har vært en ordentlig oppvekker.

– Nå innser jeg hvor viktig det er å ha det gøy med det du holder på med. Vi vil være et sted som realiserer drømmer. Våre egne, og til alle de der ute som skal på små eller store eventyr.