Kortreiste og bærekraftige tekstilmote fra Oleana-fabrikken i Arna blir stadig mer populært blant bergenserne. Foto: Hedvig Idås
Mote

Lokale julegleder

Lokal julehandel og bærekraft er i vinden, og det er få som har levert på området like lenge som Oleana.

Gerda Sørhus Fuglerud, daglig leder hos Oleana, ser utviklingen og mener det er svært positivt. Hun er glad for å kunne tilby kortreiste julegaver til bergenserne.

– Vi merker absolutt en økt forespørsel og bevissthet rundt mer bærekraftige plagg fra oss, sier Gerda. Hun tror covid-19 har gitt mange et økt fokus på verdigrunnlag og en iver etter å støtte lokalt.

– Vi er heldige med en lang historie bak oss innen tekstil og fabrikken i Arna gjør at folk føler en nærhet til oss og stoler på kvaliteten vår. Med god grunn, vil jeg påstå.

Vår ambisjon er å lage verdens beste strikkeplagg

Gerda Sørhus Fuglerud, daglig leder hos Oleana

Mote er mer enn forbigående trender

Hos Oleana står gjenbruk i fokus fremover, og mantraet deres er å oppfordre kunder til å kjøpe, færre, men finere ting, fremfor å kaste seg ukritisk på trender.

– Vi ønsker at våre klær skal være en investering som varer. Derfor forsøker vi å tenke langt frem, og produsere varer som kan vies nytt liv til, arves videre, repareres, selv når de er «utgått». Å produsere kun for trender er svært lite bærekraftig, mener hun.

– Samtidig er det ikke slik at det er bærekraft i seg selv som er vår største driver. Vår ambisjon er å lage verdens beste strikkeplagg. Vi er eksperter på strikk og vil fortsette å lage fantastiske klær som kundene våre elsker og som løser problemer for dem. Det er bærekraftig å lage produkter til mange formål og som folk elsker over lang tid, sier hun.

Lokale julegleder
På Oleana-fabrikken i Arna står gjenbruk i fokus, og ambisjonen er å lage verdens beste strikkeplagg

Små, lokale ildsjeler

Årets julegaver er allerede i butikkene, og Gerda og Oleana håper bergenserne vier litt tid til de små aktørene og lokale butikkene også, og tar seg tid til å svinge utenom kjøpesentrene i førjulstiden.

– Det er sterk konkurranse. Men bare vi som forbrukere kan holde liv i ildsjelene som driver i byen, avslutter hun.