Fra parkeringslys på do til beboere med vinger
Mange tror de vet mye om storstuen Grieghallen, men det surrer hemmeligheter både på tak og scene.
Hæ, får dere ikke offentlig støtte»? sa en arrangør.
«Denne konserten var ikke bra, gi meg billettpengene igjen» sa en publikummer.
Det blir to ganger nei fra salgs- og markedssjef Lisbeth Mundheim Hofstad i Grieghallen. For selv om hele byens hall snart er 50 år, er det fremdeles ikke alt som er åpenbart.
– Vi er en ren utleier! Altså ikke en arrangør. Vi tar oss enkelt sagt av alt bortsett fra det kunstneriske som skjer på scenen.
Lisbeth er én av 17 ansatte i administrasjonen i Grieghallen. De har som mål å leie ut bygget til kultur, men også til konferanser, messer og eventer. Det ikke-kulturelle står for halvparten av omsetning til Grieghallen.
– Bergenske bedrifter er flinke til å bruke storstuen til alt fra konferanser til julebord.
Så til myte nummer to. Nei, Grieghallen får ikke noe offentlig støtte.
– Vi er et kommersielt drevet AS. Så vi jobber aktivt for å selge oss inn, og det gjør at bygget blant annet kan vedlikeholdes.
Nå ble det gjerne vel mollstemt her, men resten går i dur. Som utleier gjøres det mye for å levere gode kundeopplevelser.
– Alle skal føle seg hjemme i Grieghallen, enten du liker trekkspill eller Stig Brenner. Her skal du utfordre sansene. Her skal du prøve noe nytt. Så med det vi selger inn og av det vi blir tilbudt, setter vi sammen et variert program.
Men bookingen er bare starten på jobben.
– Vi sender nyhetsbrev, er aktiv i sosiale medier og hjelper arrangørene med markedsføring. I løpet av et år har vi over 400 arrangementer og 350.000 besøkende!
Når du kommer inn dørene, er det også et team som sørger for at du kan ta det piano. Én ting er at verter står klare til å vise vei og svare på alt du måtte lure på. Du kan også forhåndsbestille mat og snacks, både før forestillinger og til pausen.
– Våre store foajeer med god plass til publikum er noe som settes pris på, sier Lisbeth.
En helt egen service er også lansert, for et behov alle har.
– Vi har installert parkeringslys på toalettene. Det er 15 dametoaletter, og vi så at ingen gikk helt innerst for å sjekke. Nå har vi rødt eller grønt lys over hver dør, for å vise hvor det er ledig. Samme prinsipp som i parkeringshus. Målet er minst mulig kø både i baren og på do.
Målet med skilting, hyggelige verter og korte køer i bar og på do er for å opprettholde visjonen «Sammen skaper vi unike opplevelser i hjertet av Bergen».
-Vi ønsker å senke terskelen inn til Grieghallen. På den ene siden er brutalismen veldig wow og voldsom, men det skal også føles vennlig og raust å komme hit.
Noen tror det «bare» er Harmonien og Festspillene som hører fast til i Grieghallen. Selv om de er stolte over å huse et av verdens eldste og beste symfoniorkestre, har de også fått nye leietakere som summer.
– Vi har bier: Grieg Bees!
Honningen skulle kun gis som gave til artister og brukes i mat, men det ble så populært at vi nå selger det.