Danske FDB Møbler er et helt nytt merke for Illums Bolighus Bergen. Dette er ikoniske designklassikere som går i arv i generasjoner.
Interiør

Nytt design hos Illums Bolighus

Illums Bolighus i Bergen sentrum feirer et godt år med et enda større utvalg, blant annet fra Bergens egne designere. Nå finner du mellom annet design fra UND og Gunvor Rasmussen i hyllene i byens største varehus for boligdesign.

– Kundene har bedt om mer lokalt design helt fra starten, innrømmer Vibeke Rongved, regionsjef i Bergen. Vi har jo et fantastisk sortiment av nordiske designere hos oss, men vi opplever likevel at bergenserne savner å kunne støtte og vise frem sine lokale designere. Det skal vi ikke nekte dem, og vi er stadig på jakt etter enda flere som kan få fremme sitt merke hos oss, sier hun.

Nytt design hos Illums Bolighus
Flos er et utrolig spennende og kreativt belysningsmerke du finner hos Illums Bolighus.

Illustratør Gunvor Rasmussen

For Vibeke er det en spennende jakt. Hun er ansvarlig for alt nytt som kommer inn i butikken, og bruker gjerne tid både i sosiale medier og på messer eller rundt i byen for å lete etter spennende innslag. Slik har hun oppdaget både UND og Gunvor.

– Jeg snublet over Gunvor Rasmussens atelier da jeg ruslet rundt på Bryggen, og tenkte med en gang at vi burde få inn dette i butikken. Produktene hennes kommer med en herlig bergensk frekkhet som passer kundene våre. Bergenserne er jo både frekke og freidige, og viser det villig frem. Det er viktig at butikken i Bergen gjenspeiler dette, smiler hun.

 

Nytt design hos Illums Bolighus
Lille Petra sofa, puff og loungestol, design Viggo Boesen.

UND

UND fant Vibeke på messe for design, noe Illums Bolighus jevnlig deltar på. Merket passer butikken godt, og tanken bak designet gjorde at en avtale ble satt opp. UND har også stort fokus på bærekraft, som er en av tingene Vibeke gjerne ser etter i merkene hun tar inn.

Regionsjefen ønsker gjerne å oppmuntre flere lokale designere som tror de har noe å tilby om å ta kontakt med henne, og legge frem seg og sine produkter. Men det er en hektisk hverdag, og hun advarer om at det kan ta tid å komme tilbake til alle. I tillegg er det ikke hvem som helst eller hva som helst som får innpass.

– Det er klart at dersom vi skal ta inn en designer i butikken er det noen krav som må stilles og gjennomføres. Det må være en bredde i produktene, slik at designeren ikke forsvinner i det store varehuset. Designet må kunne skille seg ut, og tiltrekke seg oppmerksomhet, men likevel passe inn i vårt varemerke og de andre produktene vi selger. Det er også en fordel å være etablert noe, og vi vektlegger bærekraft svært sterkt hos designerne våre, forteller hun.

Nytt design hos Illums Bolighus
Ildpot fra FDB er en av mange nyheter hos Illums Bolighus i Bergen sentrum.

I tillegg til å støtte lokale designere og fremme dem i butikken, brenner Vibeke for viktigheten av et levende sentrum. Hun mener at en butikk som Illums Bolighus ikke kan ta del i etableringen som skjer utenfor bykjernen, men heller må styrke byene og trekke kunder og handel tilbake til sentrum.

– Vi kan gjerne starte mindre butikker i bydelene, men for meg er det viktig at kjernen og det beste utvalget holdes i sentrum. Vi må beholde vår identitet som bergensbutikk, og vi ønsker at vår merkevare skal bidra til at Bergen sentrum består og lever videre, sier hun bestemt.

 

Bergens største varehus

Illums Bolighus er Bergens største varehus, med et areal på 2000m². Den startet i 2013, og består av 7 forskjellige avdelinger: design, belysning, møbel, gastronomi, bad, velvære og mote. Dermed har ikke nedstengninger og uforutsigbarheten det siste året rammet like hardt som hos andre. Varehuset har flere ben å stå på, og der salget går ned hos enkelte avdelinger, går det også gjerne opp andre steder. Tidligere har det vært mote og smykker som har vært mest populære, og i 2020 skulle de to avdelingene etter planen få ny, større plass sammen med nyåpning av Illums Bolighus i mai. Dette ble naturlig nok ikke noe av, og med det siste året har trenden snudd noe.

– Vi ser at avdelingene som nå gjør det best er gastronomi, bad og velvære. Det henger nok sammen med at kundene bruker mer tid hjemme, og hverdagsluksusen står i fokus. Vi merker spesielt at mange ønsker kvalitetsprodukter til kjøkkenet, og bruker mye av tiden sin der. Mange pusser også opp, og oppdaterer interiøret i hjemmet. Det ønsker vi å fortsette være behjelpelig med, avslutter Vibeke.