Landets største Europris City åpnet i juni 2021 på Xhibition.

OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Interiør

Landets største Europris City har åpnet på Xhibition

Europris City har i juli hatt sin første uke på Xhibition, og med det sin første uke som konsept utenfor Oslo. Den nye Europris-butikken satser på sentrumskundene, på lavere kvantiteter og færre store produkter, med mer fokus på forbruksvarer og det man trenger i det daglige. Her finner du kanskje ikke hagemøblement eller boblebad – men det meste annet er likt en normal Europris-butikk.

– Vi satser på produkter som kan bæres hjem komfortabelt, uten bil og gjerne tas med på bussen eller bybanen, forteller butikksjef Jørgen Fredriksen. Han er kanskje fersk butikksjef i sentrum, men har 13 år bak seg i Europris som butikksjef på mellom annet Ågotnes og Vestkanten. Det er en stor ære å få drive landets største Europris City. Men for både Jørgen og de andre ansatte var det en stor omveltning å drive nye Europris City i sentrum.

– Det er et helt nytt konsept for oss så vel som for kjeden, og krevde ny læring selv for meg med lang fartstid. Vi er jo vant til at Europris er et sted med mye varer, gjerne store og tunge produkter som krever mye plass. Her inne har vi lite av det, men har mer fokus på høy omsettelige varer. Alt fra dagligvarer, dyrefor og utstyr, kjøkkenutstyr, pyntegjenstander, hygieneprodukter, snop og smågodt, slik kundene kjenner fra de originale Europris butikkene, forteller Jørgen.

Landets største Europris City har åpnet på Xhibition
Europris er opptatt av å være der hvor det er flest mennesker og der hvor potensialet er størst, og direktør Ole Warberg er stolt, men ikke overrasket over at Europris City har valgt Xhibition i Bergen sentrum som sitt tilholdssted.

En læringskurve

Etter bare en uke er det enda mye læring igjen, og markedet skal kjennes på en ny måte. Allerede er flere produkter som ble tatt inn til åpningen byttet ut, og erstattet med annet som kundene etterspør. Og Jørgen understreker at det ikke er noe problem å ta inn andre Europris-varer som kundene ber om, og at sortimentet må tilpasses over tid.

– Europris City-konseptet er tenkt som en butikk hvor man kommer igjen flere ganger. Man plukker med seg småting og kommer innom igjen når det er tomt eller man har behov for noe annet. Mange av kundene er spesielt overrasket over utvalget vi har, og størrelsen på butikken, ler han, og forklarer at mange nok trodde City-butikkene skulle være både mindre og ha mindre utvalg. Slik er det altså ikke. Men det skal være lett og enkelt å handle hos Europris også i sentrum, og krever ikke bil.

– Vi gleder oss til studentene kommer tilbake, og tror denne målgruppen spesielt vil sette pris på Europris City. Og ellers er tilbakemeldingene så langt bare positive. Mange er spesielt glade for å slippe å kjøre eller ta buss langt for å handle hos oss, smiler Jørgen.

Bidrar til mangfoldet

Europris City er en av flere nyåpninger og omrokkeringer i Xhibition, og direktør Ole Warberg tror det nye butikkonseptet vil være et trekkplaster, og gagne både eksisterende butikker og kundene som bruker senteret.

– Det er viktig at et godt senter har et mangfold av butikker og tjenestetilbud som hver for seg er spennende, men mest av alt styrker helheten. Som er tilpasset de behov som handlende i sentrum har, enten man bor her eller om man er til eller fra med offentlig transport, sier Warberg. Han er stolt, men ikke overrasket over at Europris City har valgt Xhibition som sitt tilholdssted.

– Europris er opptatt av å være der hvor det er flest mennesker og der hvor potensialet er størst. Xhibition er omkranset av offentlige transportårer med hovedgaten for busser i Olav Kyrres gate og Småstrandgaten, samt endestoppene for Bybanene fra Flesland og Fyllingsdalen. I tillegg til at ringveien i sentrum også passerer langs fasaden. Om noen år vil også Åsanebanen stoppe utenfor eiendommen, forklarer han.

Sentrumsfokus

Også distrikssjef for Europris i Hordaland, Jon Ruud er fornøyd med lokasjonen til butikken. Han tror at det betyr mye for sentrumsbeboerne at det nye konseptet fokuserer på dem og deres behov, og at butikken er plassert på et så sentralt knutepunkt er viktig.

– Vi får mye takk fra kundene som er strålende fornøyd med å endelig få en lokal Europris. Det er en spennende tid for oss i kjeden med et nytt konsept, og vi håper at vi kan inspirere andre til å også tenke nytt, slik at flere dører åpnes for alle. Enda er vi i utprøvningsfasen, så det er store muligheter for at det skjer enda mer spennende fremover, lover han.