Teatersjef Stefan Larsson har hatt et krevende førsteår med DNS. Men han ville ikke vært det foruten. Foto: Magnus Skrede

OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Opplevelser

Teatersjefens lange år

Stefan Larsson gikk inn i sin stilling som teatersjef hos DNS den første januar 2020, og så frem til en tid med spenning, teater og kreativ energi. Istedenfor ble det et år han aldri vil glemme.

– Det er klart at det har vært et utrolig år. På mange møter det tyngste året og det hardeste jeg noen gang har måttet jobbe i hele mitt profesjonelle liv, innrømmer han, og vektlegger at 2020 har vært makeløst for hele verden. Ekstra hardt.

Sterkere vennskap

Men i de tyngste tidene er det menneskeheten kommer sammen og jobber, slik at alt er mulig. Når alt vendes på hodet kommer man sammen i solidaritet for å redde prosjekter, og man finner løsninger som ellers ville vært umulige. Noen ganger kommer det uvurderlige skatter av de mørkeste tidene, påpeker han.

– Jeg har utviklet vennskap som jeg kommer til å beholde gjennom hele min tid, og kommet nære mennesker jeg ellers ikke ville kjent på en slik måte, uten korona. Og det ville jeg aldri vært foruten, sier Stefan. Han tror ikke han ville knyttet bånd med ensemble og personale på DNS like raskt uten pandemien.

Teatersjefens lange år
Stefan Larsson, teatersjef ved Den Nationale Scene. Foto: Magnus Skrede

Sterkere på den andre siden

Men krisehåndtering tar på, og Stefan kjenner at kreftene det har tatt å styre skuten i år nesten tok slutt. Det har vært et av de merkeligste og mest ekstreme årene i hele hans karriere.

– Alt var oppe i luften. I et teater planlegges alt langt frem i tid, og plutselig hang forestillinger helt frem til 2022 i en tynn tråd, og alt måtte omrokkeres, avlyses, flyttes og forhandles på nytt. Vi fryktet polarisering mellom ledelse og ansatte, og fikk sterk kritikk for permitteringstiltakene. Det kjennes utrolig at vi kom ut igjen på den andre siden så sterke som vi er nå, forteller Stefan med et lettelses sukk.

Han har aldri vært redd for å ta viktige og store avgjørelser, og mener at som sjef er det en viktig del av jobben å kunne veie alternativer raskt, og ta kloke og rasjonelle valg.

– Og noen ganger bommer også vi, og tar dårlige valg. Da må vi leve med det. Men jeg vil heller gjøre en rask feilvurdering, og kunne innrømme det, enn å vente og vente og ikke få ta valget i det hele tatt, sier han bestemt. Stefan er kanskje ny på DNS, men han er ikke ny til jobben som sjef.

Store endringer

Han er stolt og fornøyd over alt som alle de involverte ved teateret har fått til nå, når de endelig er i gang igjen. Alle har fått vise hva de kan, og kreativiteten og løsningene har kommet på løpende bånd. Spesielt takknemlig er Stefan for oppsetningene som har kunnet la seg gjennomføre tross sterke krav og store endringer i produksjonen.

– For eksempel måtte Alle Tiders Bergen – et stykke som er basert og bygget opp rundt å skulle vises på Lille Scene – flyttes til Store Scene. Det er enormt krevende for skuespillere og alle involverte, og opplevelsen blir noe helt annet, forklarer han. Dette gjelder også Røyk over Isdalen og Cabaret, som begge måtte bytte arena for å kunne spilles med sikkerheten og de rette rutinene rundt smittevern i god behold.

– Det er som å gå fra å kjøre sykkel til å kjørefly, ler Stefan.

Teatersjefens lange år
Stefan Larsson vil dele teater igjen, og lover noen fantastiske produksjoner på DNS framover i 2021.

Vi vil dele teater igjen

Nå jobber hele teateret med å komme tilbake til en form for normal. Forestillinger er igjen planlagt langt frem i tid, og planene for våren slippes mot slutten av november. DNS er nå det eneste teateret i landet med det nivået av aktivitet som de har, og planlegger å holde frem med det, så lenge ingenting plutselig endrer seg.

– Vi har selvsagt en beredskapsplan, men vi velger å satse på aktivitet fremfor å avvente. Det er en form for gambling, dersom en skuespiller blir syk eller noe uforventet skjer må selvsagt alt avlyses og mye penger går i vasken. Det er store penger i hver forestilling vi velger å sette opp, og risikoen er stor. Men vi ønsker å dele teater igjen med bergenserne og våre kunder. Teater er en del av bykulturen, og jeg ser frem til noen fantastiske produksjoner nå fremover i 2021 – uten å skulle si for mye om hva som kommer, smiler han.