Birte Valkyrje Rolland og Britney Elise Sudmann-Mack er 2 av 3 faste sufflører på Den Nationale Scene i Bergen.
Opplevelser

Produksjonens felles hukommelse – En sufflør snakker mye, men ikke når du tror hun gjør det.

Før satt sufflørene i en boks foran scenen. Nå har de eget sete. Men det største arbeidet starter langt tidligere, med en maskin fra Sveits.

DNS har 3 sufflører. Vi tok en prat med Britney Elise Sudmann-Mack og Birte Valkyrje Rolland.

Hva gjør dere før en forestilling har premiere?

BE: Det hender at vi leser korrektur på manus før leseprøve. Trykkfeil, skrivefeil, formateringsfeil som Æ, Ø og Å er godt å få vekk før manus går til leseprøve. Språkfeil plager meg, fordi jeg har godt språkøre og er veldig opptatt av språk og grammatikk generelt. Vi printer også manus og binder det inn.

B: På en ganske utdatert maskin… Jeg er glad i innbindingsmaskinen fra Sveits, men den tar 20 ark om gangen. Noen tusen sider med 150 siders-manus tar tid.

Så kommer leseprøvene?

B: Det er sufflørens ansvar å holde manus oppdatert, ha oversikt over hvor alle er på scenen, hvor de går inn og ut og hva de tar med seg. I én prøvetime kan de ha forsøkt 7 ulike oppsett.

BE: Prøveperioden er vår viktigste arbeidsperiode. Det er ikke mange som er der hver eneste prøve. Det er vi. En sufflør sa det så beskrivende: «Vi er produksjonens felles hukommelse.» Vi skal hjelpe med replikkene og huske replikkene. Språkkunnskap er en stor fordel, og å lese noter blir også viktigere.

Hva er aller kjekkest?

B: Jeg har master i teatervitenskap, er lektor i norsk og har jobbet som pedagog – men elsker teater. Jeg skriver tekster selv, men har ikke et behov for å være PÅ scenen. Jeg liker best prosessen.

BE: Den tette jobben med skuespillerne! Jeg hadde en skuespillerdrøm, men manglet selvtilliten til å satse. Jeg er veldig glad i språk og tekster, og har dobbel bachelor i Theatre Arts og International Studies fra USA – så sufflør ble en naturlig del av drømmen.

Hva skjer rett før forestilling?

B: Vannflasken fylles, og vi sjekker at pæren i suffliputen virker!

BE: Myggen må også virke. I produksjoner med musikk og lyd, går vår suffli i høyttalere på scenen. Da kan vi snakke lavere, så publikum ikke hører oss så godt.

Setene fylles. Adrenalinet stiger. Full konsentrasjon. Ingen pauser. Ble det stille fra første rad?

B: Jeg satt klar som alltid, men trengte ikke gi suffli.

BE: Det var en del tekstrot. En skuespiller hoppet over tekst som hadde stikkord for både musikk og arrangement. Den teksten måtte vi ha med, så jeg måtte få ham inn igjen på riktig sted i teksten. Det er veldig uvanlig at jeg må sufflere under forestilling.

Produksjonens felles hukommelse – En sufflør snakker mye, men  ikke når du tror hun gjør det.
Sufflørene på DNS har et eget dedikert sete på første rad. Manuset er fylt med notater og huskelapper fra prøvene. Mange forsøker å være løgne. “Nå må du bla over”, fikk jeg en gang høre. De fleste lar oss jobbe i fred.