OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Artikler

Glass Thomsen med nettbutikk mot strømmen

Glass Thomsen har investert kraftig i Designforevig-kjedens nye nettbutikk. Målet er å styrke de lokale butikkene.

Glass Thomsen har investert kraftig i Designforevig-kjedens nye nettbutikk. Målet er å styrke de lokale butikkene.

Etter noen år med omstilling, tilpasning av vareutvalg og ny Flagship store på gateplan i Bergen sentrum, løfter Glass Thomsen blikket ytterligere og inn i fremtiden. Sammen med de andre familiedrevne interiørbutikkene i kjeden Designforevig, satser Glass Thomsen nå for fullt på netthandel.

– Vi har nok sittet på gjerdet en stund, men det er fordi vi ønsket å ha en modell der vi som lokal butikk ble styrket av satsningen – og det har vi nå. På mange måter har vi kanskje gått litt mot strømmen. Der andre butikker flyktet til sentrene og oppga eierskapet sitt til store kjeder med dertil store administrasjoner har vi i mange tilfeller valgt helt motsatt. Vi har hegnet om vårt lokale eierskap – og sentralt har vi et nullforetak med eneste formål å bidra til vekst i butikkene, sier daglig leder i Glass Thomsen og styreleder i Designforevig AS, Even Strand Thomsen

Overskuddet tilbake til butikkene

Nettbutikken Designforevig.no åpnet rett før jul, og har en inntjeningsmodell som sender hele overskuddet tilbake til butikkene i tillegg til at butikkene også får inntektene når kunder velger å hente varen i butikken.

– Nettbutikken er helnorsk med administrasjon i Molde og lager i Skien som gjør at vi kan levere raskt og trygt i hele Norge, forteller daglig leder i nettbutikken, Gunhild Oterhals.

Norsk netthandel øker

Det er mye snakk om hvordan netthandelen truer de fysiske butikkene, og da spesielt faghandelen. Men i 2016 så man for første gang at veksten i netthandel som gikk ut av landet gikk noe tilbake til fordel for norsk netthandel, samtidig som netthandelsmarkedet fortsetter å vokse kraftig. (Virkes eHandel-rapport 2016)

– Vi tror sterkt på at vinnerne er de som kombinerer fysiske butikker med netthandel, og vi tror også kunden gjerne vil handle lokalt om tilgjengeligheten og teknologien spiller på lag, sier Oterhals.

Stort løft

Thomsen legger ikke skjul på at investeringen i nettbutikken er et kraftig løft for bedriften.

– For Glass Thomsen sin del er dette en betydelig investering økonomisk, men vi ser det også som en enorm mulighet for oss som lokal butikk å nå ut til hele Norge.