OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Artikler

Apollon feirer 40 år

Apollon har blitt et velkjent navn blant musikkelskere verden over. Folk kommer reisende langveisfra for å besøke den lille brune platesjappa som ikke bare er eksperter på musikk, men også entusiaster innenfor øl.

Apollon har blitt et velkjent navn blant musikkelskere verden over. Folk kommer reisende langveisfra for å besøke den lille brune platesjappa som ikke bare er eksperter på musikk, men også entusiaster innenfor øl.

Kilde: Utetrend
Av/foto: Birgitte Skår

Apollon har vært en nisjebutikk innenfor musikk helt siden 1976. På den tiden holdt butikken til i Nøstegaten og var eid av Frode Svanevik. Siden da har Apollon vært innom Klostergaten, og i Garage sine nåværende lokaler. Tidlig på 90-tallet flyttet platebutikken til Nygårdsgaten, og der har de holdt seg siden.

Selv om butikken har flyttet en del på seg gjennom årenes løp, har de aldri endret på visjonen eller målgruppen. I dag eies og drives Apollon av Tor Tessem og Einar «Engelen»  Engelstad. Vi møtte dem begge for en hyggelig prat over en kaffekopp.

FOR FOLK MED MUSIKKINTERESSE OVER GJENNOMSNITTET

Solen skinner i Bergen og luften er varm selv om klokken bare viser et par minutter over 10:00. Einar Engelstad åpner dørene til Apollon og bærer ut et par bord og stoler som settes ved inngangsdøren.

Tor serverer kaffe, og vi setter oss ned for å prate om Apollons fortid, fremtid og nåtid. Mye har skjedd på de 40 årene platesjappa har vært virksom.

– I 1976 levde vi i en helt annen verden, åpner Einar.

På den tiden var ikke musikk en like stor hobby for mange slik det er i dag. Det kunne være vanskelig å få tak i noe annet enn den norske musikken som solgtes i butikkene. De spesielt interesserte bestilte plater gjennom post-ordre fra England.

I senere tid har det blitt enklere for Apollon å være raske i vendingene. Musikkbransjen er på sett og vis liten og tett – alle kjenner alle. Dette gir Einar og Tor store fordeler i driften av platesjappe.

– Gjennom å være en liten bedrift oppnår man stor fleksibilitet. Vi har gode kontakter over store deler av verden og kan raskt skaffe til veie den musikken folk ønsker seg, sier Einar.

Tor nikker seg enig og forklarer at Apollon skal gi kundene det de vil ha, men det vil alltid være innenfor en nisje. Kundemassen her er ikke interessert i listepop – de vil heller ha det ingen andre har.

Da Coldplay gav ut sin første plate Parachutes i 2000, ble de ansett som et nytt, spennende indieband. Plata ble svært populær og solgte ut på rekordfart. Men da det neste albumet ble sluppet i 2002 hadde Coldplay rukket å etablere seg som et verdenskjent rockeband. Da var det ingen av Apollons kunder som ville kjøpe det lenger.

MUSIKKINDUSTRIENS UTVIKLING

Einar og Tor blir engasjerte når vi begynner å snakke om hvordan musikkindustrien har vært gjennom en kraftig omveltning de siste 30-40 årene.

På 70- og 80-tallet var det vinyl som gjaldt for musikknerdene over hele verden. Rundt 1985 kom CD-en, og markerte begynnelsen på en helt ny og universal musikkindustri.

Mange byttet ut de gamle vinylene med CD-er, og da vi nådde 90-tallet hadde platebransjen rukket å bli enorm. Pengene fløt for både plateselskapene og distributørene.

– På den tiden var det sinnsyke tilstander. Vi både drakk, spiste og reiste på plateselskapenes regning. Einar og Tor flirer og mimrer tilbake.

– Det var da det virkelig ble en industri. Det vokste frem superstjerner og folk håvet inn enorme summer, forteller Tor.

Den påfølgende teknologiske utviklingen har medført at flere og flere hører på musikk gjennom digitale medier som iTunes og Spotify.

– Vi har måttet erkjenne at verden forandrer seg, men heldigvis for oss er vi flinke til å omstille oss raskt og kan dermed henge med i svingene.

Einar og Tor er ikke bitre for at folk kjøper mindre plater nå enn før. Apollon er for dem mye mer en livsstil enn en jobb, og det er viktigere å ha det gøy med det enn å tjene seg søkkrik.

Likevel er det naturligvis viktig at platesjappa skal gå rundt. Da nedgangen i platesalget ble sterkt merkbar rundt 2010 begynte gutta dermed å tenke i nye baner. I mai 2012 ble tappekranene installert og Apollon ble omgjort til platebutikk og bar.

– Vi driver bar fordi vi ønsker å drive platebutikk. Men når vi først skal drive bar, så vil vi gjøre det skikkelig.

Det er liten tvil om at når disse gutta bestemmer seg for å gjøre noe, så gjøres det skikkelig. Baren inneholder derfor intet mindre enn 35 ulike typer øl på tapp.

SKILLER SEG UT, BÅDE SOM BAR OG SOM PLATEBUTIKK

Apollon har alltid operert innenfor en nisjeindustri. Helt siden starten har de ønsket å være litt alternative, og litt sære.

– Vi ønsker ikke å tjene for massemarkedet. Vi satser heller på det vi selv liker, sier Tor.

– Ja, og vi ønsker å tilby kundene det de ikke vet at de vil ha, stemmer Einar i.

Hemmeligheten bak Apollons suksess bunner i stort engasjement og kunnskap om musikk. Mange kunder kommer innom uten mål og mening, annet enn at de ønsker å bli introdusert for ny musikk.

– Vi vet hva de faste kundene våre liker og ikke liker, så de stoler på oss hvis vi ønsker å velge ut musikk for dem.

FEIRER 40-ÅRSDAG MED MINIFESTIVAL

I forbindelse med 40-årsdagen har Apollon bestemt seg for å arrangere en minifestival i sine egne lokaler. Festlighetene strekker seg over 11 dager og sparkes i gang den 18.mai.

– Den skulle egentlig bare vare i seks dager, men det var så mange artister som ville bli med at vi måtte utvide, flirer Tor.

Det er ingen tvil om at Einar og Tor gjennom mange år i bransjen har utviklet kjennskap og relasjoner til mange godt etablerte musikere. Nå når jubileet står for døren er det mange som ønsker å støtte oppom Bergens beste platebutikk.

På spillelisten står mange ulike artister og band, og i tillegg arrangeres diverse aktiviteter som ølsmaking, jubileumsquiz og rockebingo. Einar og Tor lover også at det dukker opp en og annen overraskelse underveis i arrangementet. Her gjelder det altså å følge godt med på Facebook.