OBS! Artikkelen er mer enn ett år gammel

Artikler

Kle deg med briller

Duse farger, knæsj oransje, metallisk, gul, firkantet, rund og oval. Noen er perfekte for solfylte hangover sundays når du helst vil gå i ett med alt, og andre for de dagene du vil stå på scenen og vil at alle skal se på deg. Kaibosh ønsker ikke bare å gi én look.

Duse farger, knæsj oransje, metallisk, gul, firkantet, rund og oval. Noen er perfekte for solfylte hangover sundays når du helst vil gå i ett med alt, og andre for de dagene du vil stå på scenen og vil at alle skal se på deg. Kaibosh ønsker ikke bare å gi én look.

Kilde: Utetrend
Av: Thea Kristin H. Johannessen

Foto: Dragana Kulovic

– Hva er deres solbrillefilosofi?

– Vi synes både solbriller og briller er for dyrt, og spesielt de med styrke. Hos oss kan man derfor få alle typer briller til en overkommelig pris, sier Helge. Han er grunnlegger av brillebutikken Kaibosh, og head of design.

Kaibosh ønsker en endring. Brillen skal være et accessory mer enn det vi assosierer brillen med i dag. Vil du ha den solbrillen med den styrken? Eller den brillen uten styrke? No fuzz her. Etter hvert håper Kaibosh at vi ser på solbrillen som for eksempel en ny jeans – du kjøper flere fordi du har lyst på flere.

– Mange kjøper gjerne bare én brille eller solbrille, og nye når produktet er slitt eller ødelagt. Tanken vår er at kunden kan gå med flere par og bruke de på samme måte som klesplagg, sier han.

Har du fått med deg at Utetrend kjører en konkurranse der du kan vinne et par solbriller fra Kaibosh til deg og en venn? Gå inn her.  eller her!

– Hva er vårens heteste solbrillemote?

– Vi ser at forskjellige mennesker tiltrekkes av forskjellige solbriller, så vi har flere brillekolleksjoner til forskjellige kundegrupper, sier produktutvikler Mia Aadland Stølen.

– Men vi har for eksempel laget en kolleksjon som heter Psychedelic, med fargede glass, som garantert er en stor trend nå. Du skjønner hvorfor de er Psychedelic når du tar de på deg, sier Mia og strekker frem de knæsj oransje solbrillene.

Helge stemmer i.

– Det er litt vår greie. Vi ønsker å ha forskjellige typer briller i en kolleksjon. Jeg kan gå ut tidlig på morgenen og ta på meg en basic solbrille. Ingen ser for mye på meg, alt er okay.

– Vi utforsker flere univers og ytterpunktene innenfor de ikoniske solbrillene, nettopp for å understreke leken med produktet, fortsetter Helge.

SOM ET TILBEHØR

Ellers er det lyse/duse farger og en type ”gjennomsiktige” solbriller for sesongen. Mange av dem trenger man ikke en gang å bruke bare som solbrille. Helge og Mia har nemlig en visjon om å viske ut skillet mellom den og brillen.

– Å invitere de som ikke bruker briller til vanlig inn til å kunne bruke en solbrille som en brille – for eksempel de med tainted glass. Det knytter den direkte til å bli et fashion accessory, sier Helge.

– Du får liksom ikke spørsmål om det er en brille en gang. Det blir en del av uttrykket, og det er kult, sier Mia.

De to grubler litt videre på vårmoten. Men det er ingen fasit å få.

– Man vil gjerne høre at ja – den og den shapen er veldig trendy. Vi kunne godt sagt det, men vi synes ikke det er så straight forward. Det er ikke trendy med bare oval form for eksempel, sier Helge.

– Men denne sesongen inneholder nok mye matt gull, metall, perlemor, grå glass og fargede glass, for eksempel. Vi har likevel ingen oppskrift før vi lager brillene, så vi jobber egentlig ikke sånn, sier Mia.

Man skal kunne leke med forskjellige stiler og briller. Når man bygger sin egen brillegarderobe, synes Mia at man ikke skal tenke på hva slags fjes eller form man har. Man kan heller tenke på hva man vil signalisere til omverdenen med sin solbrille.

Helge liker å få kundene i gang på reisen og å sette i gang prosessene. ”Hva passer meg” er feil spørsmål – det er ikke én som passer deg, mange kan være riktige.

– Vi er motstandere av én brille til én person. Det funker ikke sånn i vår verden, sier han.