Med sin markante silhuett og et stadig voksende utvalg av butikker, har Xhibition i over 20 år preget bykjernen i Bergen. Etter år med eventyrlig omsetningsvekst tar Magic Hotels og eier Tom Rune Pedersen sats igjen, med planer om 100 nye hotellrom tronende over bybildet.
Magic Hotels har i dag 53 hotellrom på toppen av Xhibition. I møte med det stadig voksende hotellmarkedet i Bergen, ber Pedersen nå kommunen om å si ja til de nye utbyggingsplanene. Etter å ha fått avslag i første runde, er Pedersen optimistisk for nå å kunne gjøre prosjektet til en realitet. Påbygget som vil tredoble kapasiteten på det budsjettvennlige hotellet skal etter planen settes i gang ved årsskiftet.
Sammen med Lund & Laastad Arkitekter har Pedersen et tydelig fokus på at påbygget utformes med respekt for både byggets historie og byens estetikk. Det skisserte påbygget vil tilføres oppå deler av takarealet til hotellet og ligger tilbaketrukket fra byggets hovedform. Dermed vil utbyggingen bevare bygningens uttrykk med et høyt smalt bygg og et lavere bredere hovedbygg.
– Dette er en mer tilpasset og helhetlig løsning enn tidligere forslag. Vi ønsker å skape et samspill mellom det nye og det eksisterende, og styrke Xhibition som helhet, sier Pedersen.
Det nye påbygget vil gi taket et oppfrisket uttrykk, samtidig som man ivaretar en harmonisk helhet mellom nytt og gammelt. Det er også planlagt å beholde det ovale glassoverbygget som sørger for dagslys i kjøpesenterets lokaler.
Den opprinnelig skisserte utbyggingen ble vurdert til å være for omfattende for det verneverdige bygget. Nå tror Pedersen på godkjenning av det nye utbyggingsforslaget, som er av annen karakter enn forslaget som fikk avslag i 2019.
– Dette er en beskjeden variant av det vi egentlig ønsket å gjøre. Jeg er veldig optimistisk og har absolutt ingen grunn til å tro at dette ikke skal gå igjennom, sier Pedersen.
Det nåværende takarealet beskrives som visuelt rotete av arkitektselskapet bak skissene til påbygget. I dag inneholder takterrassen blant annet ventilasjonsbygg, to trapperom og et heishus, i tillegg til øvrige diverse konstruksjoner oppå takflaten. Gjennom de nye byggeplanene ønsker Pedersen å tilbakeføre takkonstruksjonen til et mer helhetlig uttrykk, slik at det svarer til det gamle Hovedpostkontoret i Bergen sentrum.
Siden Xhibition åpnet dørene i 2004, har kjøpesenteret vært et naturlig midtpunkt for både bergensere og tilreisende. Gjennom kontinuerlig utvikling og nye satsinger har Xhibition tilbudt et stadig økende utvalg innen shopping, velvære og overnatting. Byggets rolle som et naturlig knutepunkt for både overnatting og handel skal nå styrkes.
– Å øke hotellkapasiteten er i takt med den omsetningsøkningen vi ser for senteret som helhet, og det kapasitetsbehovet som er.
Siden pandemien har byens hotellmarked hatt en betydelig vekst, og analyser viser at det fortsatt er rom for videre økning. Den planlagte hotellutvidelsen vil gjøre at Magic Norway i enda større grad vil etterkomme den økende etterspørselen i Bergens hotellmarked.