Leif Ove Andsnes solist med Bergen Filharmoniske Orkester (Foto Tarjei Hummelsund)
Opplevelser

Harmoniske toner gjennom århundrer

Bergen Filharmoniske Orkester har vært en musikalsk hjørnestein i byen i snart 260 år, men hva ligger egentlig bak deres suksess?

Bergen Filharmoniske Orkester, også kjent som Harmonien, er ikke bare et lokalt orkester – det er en institusjon med røtter tilbake til 1765 og som i dag regnes som et av verdens eldste og mest anerkjente symfoniorkestre. Vi tok en prat med deres nye administrerende direktør, Sigurd Sverdrup Sandmo, for å utforske historien, arven og visjonene som driver dette ikoniske orkesteret.

Fra rettssaler til internasjonal suksess

– Det er utrolig å tenke på at her spilte man Beethovens symfonier da de var nye tidlig på 1800-tallet, og at Edvard Grieg selv dirigerte orkesteret, sier Sandmo med en tydelig stolthet.

Historien om Harmonien begynte i opplysningstidens Bergen, da byen var en viktig handelsby. På 1760-tallet, i kjølvannet av Strilekrigen*(se faktaboks), samlet musikere seg for å spille for rettssakkyndige.

Disse musikerne dannet grunnlaget for det som skulle bli Bergen Filharmoniske Orkester.

– Fra en liten by etter vår målestokk, har man fått det store internasjonale orkesteret som har gjort eventyrlig suksess over hele verden, fortsetter Sandmo.

Orkesteret har overlevd dramatisk historiske perioder, som krigsårene, og utviklet seg til å bli en internasjonal aktør med en tydelig forankring i Bergen.

Harmoniske toner gjennom århundrer
Sigurd Sverdrup Sandmo er Administrerende direktør i Bergen Filharmoniske orkester (foto: Malin Isaksen | Syde AS)

Mer enn Grieg

Edvard Grieg, som en gang var kunstnerisk leder for orkesteret, har hatt en dyp og varig innflytelse.

– Jeg tror ikke noen orkestre i verden har spilt Griegs A-moll-konsert flere ganger enn oss, sier Sandmo.

Griegs musikk er en viktig del av Harmoniens identitet, men Sandmo understreker at de også er opptatt av variasjon.

– Vi har selvsagt en forpliktelse til ål være ambassadører for Griegs musikk, men det skal balanseres mot at orkesteret også skal spille andre ting. Vi skal tilby publikum noe mer og vi må tilby orkesteret noe mer.Det er i Griegs ånd å spille mye mer enn norsk musikk. Musikken er av et internasjonalt språk.

Fra talent til toppnivå

Et av Harmoniens initiativer er Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester (BFUng), som gir unge musikere muligheten til å spille sammen med profesjonelle musikere.

– Det er en enorm ressurs å ha 100 profesjonelle musikere i Bergen. Gjennom BFUng får unge talenter ikke bare utvikle seg musikalsk, men også knytte verdifulle relasjoner til utdannings-institusjoner og etablerte musikere.

En stor del av BFUngs medlemmer er studenter ved Griegakademiet, og flere av musikerne i Harmonien underviser de unge talentene. Dette samarbeidet styrker både orkesteret og musikkmiljøet i Bergen.

– Våre musikere har stor glede av å være mentorer, og vi sikrer samtidig en ettervekst av dyktige musikere som kan bli en del av orkesteret i fremtiden, legger han til.

Når julekort blir til toner

I juletiden er det spesielt én tradisjon som skaper varme minner og samler generasjoner i Grieghallen: De musikalske julekortene. Sandmo beskriver dette som en av årets mest inspirerende opplevelser for både orkesteret og publikum.

– De musikalske julekortene er utrolig morsomme for orkesteret og publikum, og ikke minst for oss som jobber administrativt. Det er fantastisk å kjenne på at vi sammen med barn og voksne fra hele byen lager julestemning og minner, sier han entusiastisk.

Denne tradisjonen inkluderer konserter, juleverksted og film, og bygger broer mellom generasjoner. Sandmo understreker hvor viktig det er å gjøre klassisk musikk til en del av barnas juleopplevelser.

– Jeg vil gjerne hylle foreldre som klarer å gjøre klassisk musikk til en del av juleopplevelsen for barna. Mange vokser opp med sterke minner til for eksempel Tsjajkovskijs Nøtteknekkeren som julemusikk – for noen blir det ikke jul før de hører den, enten på konsert eller hjemme.

Tradisjoner som dette viser hvordan Bergen Filharmoniske Orkester ikke bare er en kulturell institusjon, men også en sentral del av byens høytidsfeiring for mange familier på Vestlandet.

Harmoniske toner gjennom århundrer
Fra Mahlers niende symfoni (Foto: Tarjei Hummelsund)

Fra Stravinsky til Mahler

Sandmo forteller at de har noen travle måneder i vente, og legger til at han gleder seg veldig.

Harmoniens vinterprogram byr på både store klassikere og mindre kjente perler. Blant høydepunktene er Stravinskys «Vårofferet», fremført av BFUng den
22. november, som Sandmo beskriver som et verk med «rytmiske og mørke krefter» som traff ham selv kraftig allerede tidlig i tenårene.

– Dette er absolutt et verk som kan vekke en gryende interesse for klassisk musikk, sier han.

Ellers venter det flere store opplevelser. Juleoratoriet fremføres den 5. og 6. desember, og er også en oppsetning med stort korverk.

– Dette er musikk som setter mange i øyeblikkelig julestemning, men det er jo også så aldeles universelt vakker musikk. Her er det bare å ta med familien med!

Helt på inngangen til juleferien spilles Mahlers femte, noe Sandmo varmt anbefaler å få med seg.

– Vi merker at hver gang vi setter opp Mahler, kommer det en egen menighet av tilhengere. Det er noe magisk med disse symfoniene, som kan forandre et liv.

Bak musikken

På spørsmål om hva han skulle ønske bergenserne visste mer om, svarer Sandmo entusiastisk:

– Jeg unner folk å få et personlig forhold til musikerne i orkesteret. Å kjenne til hvem som spiller på scenen kan løfte en konsertopplevelse til noe mer.
Et orkester kan være en personlig relasjon å ha.

Harmoniens nettsider gir publikum mulighet til å lære mer om musikerne, noe Sandmo håper flere vil benytte seg av. Her har man også tilgang til nærmere 200 konsertopptak i Bergenphilive

Harmoniske toner gjennom århundrer
Bergen Filharmoniske Orkester i Grieghallens foaje. (Foto Lars Svenkerud)